8 June, 2012 Chris

`The World is Flat,` concludeert Thomas L. Friedman in zijn gelijknamige bestseller uit 2005. Een mooie metafoor die beschrijft hoe de wereld door onder andere de internetrevolutie veranderd is in een plek waar wereldwijd informatie, inzichten en kennis gedeeld worden zonder fysieke of politieke barrières. Een van de meest interessante conclusies van Friedman is misschien nog wel dat de wereld door al deze ontwikkelingen is in gaan zien dat de wereld niet een versnipperde som der delen is, maar in wezen 1 geheel.

Voor bedrijven betekent dit veel kansen, maar ook bedreigingen. 1 ding is zeker: stil blijven staan zal je uiteindelijk de nek omdraaien. De echte ondernemer ziet daarom volop kansen en geheel nieuwe bedrijfstakken zijn de grond uit geschoten. Er is echter een belangrijk punt waarop veel gevestigde bedrijven en ondernemers de plank nog volledig mis slaan. En dat is authenticiteit.

In een wereld waarin lijken op een gegeven moment vanzelf de kast uitwandelen, verborgen agenda`s binnen mum van tijd publiek bezit worden en politieke schandalen gemakkelijk uitlekken is het voor de ondernemer anno nu belangrijk om te beseffen dat je niet langer verdient wat je krijgt, maar krijgt wat je verdient. We hebben er genoeg van om betutteld te worden met marketingtrucjes, mooie gladde praatjes van hypotheekverstrekkers of snelle jongens van de bank. We hebben behoefte aan echte authentieke ondernemers. Ondernemers die doen waar ze voor staan en hun hart leggen in hun zaak. Eigenlijk hebben we steeds meer behoefte gekregen aan mensen die zichzelf zijn en zaken op een manier die zowel zichzelf als hun klanten een goed gevoel geeft.

Tegenwoordig is alles inzichtelijk. Bij het aanschaffen van een product lees je eerst een aantal recensies, vergelijk je prijzen en weet je binnen een mum van tijd waar je de beste waar voor je geld krijgt. Als er een dienst- of ervaringselement bij komt kijken en we het niet om standaardproducten hebben, dan gaat het element authenticiteit steeds zwaarder wegen. We zijn het zat om een eenheidsworst voorgeschoteld te krijgen van gestandaardiseerde handelingen en we willen niet alleen dat een dienst of service goed wordt uitgevoerd. We willen er een goed gevoel aan overhouden.

Hoe zorg je er als ondernemer dan voor dat je en je werk goed doet en je klanten ook nog eens een goed gevoel overhouden aan het werk dat je aflevert? Door authenticiteit. Wanneer je oprecht je ziel kunt steken in het werk wat jij doet als ondernemer dan pikken klanten dat op. Wanneer je met passie over je vak spreekt, dan neemt je gesprekspartner deze energie over, ook al zal hij niet altijd direct geïnteresseerd zijn in het onderwerp. Een authentieke ondernemer zal nooit de zaken veel mooier voorhouden dan ze in werkelijkheid zijn. En een authentieke ondernemer zal geen leugens voorschotelen om er financieel op vooruit te gaan. Betekent dit dat een authentieke ondernemer niet commercieel kan ondernemen? Nee, zeker niet. Juist door authentiek te handelen zul je in staat zijn om een product veel effectiever te verkopen omdat je er 100% achterstaat en dat kun je zeker doen op een manier waarop je er zelf ook een goed belegde boterham aan overhoudt.

Een authentieke ondernemer:

  • Werkt vanuit passie
  • Is intrinsiek gemotiveerd
  • Brengt zijn enthousiasme ongemerkt over op (potentiële) klanten
  • Zorgt dat hij dingen doet die dicht bij zichzelf staan
  • Laat zijn koers niet (makkelijk)beïnvloeden door externe krachten
  • Is commercieel zonder hiervoor te hoeven liegen of trucjes toe te passen
  • Is zichzelf

Niet voor niets zien we steeds meer mensen die op zoek zijn naar wat ze nu eigenlijk echt willen in het leven. Desondanks is het voor velen nog heel lastig om een pad te kiezen dat leidt naar een bestemming waar ze echt zichzelf kunnen zijn en vanuit authenticiteit kunnen handelen. De uitdaging voor veel ondernemers zit hem dan ook in het beginnen met dit pad te bewandelen en gaandeweg te bepalen welke weg er gekozen wordt. Misschien is de bestemming wel heel anders dan waar je op dit moment aan denkt. De truc is om gewoon te beginnen met wandelen en je ogen constant de kost te geven aan wat er allemaal om je heen gebeurt. Op deze manier leer je als ondernemer welke zaken, werkzaamheden en prikkels het beste bij je passen en je het meeste voldoening geven. Op deze manier zul je steeds dichter bij echte authenticiteit komen.

, , , , ,

Chris

Mede-oprichter van We Are Media. Online ondernemer. Ideeëntuinman Vertaler van idee naar concept. Van concept naar praktijk. Projectmanagement. Online Marketing & Affiliatemarketing. Blogger. Kennis- en visieontwikkeling. Doen waar je energie van krijgt.