19 March, 2012 Chris

Gevonden & Verbonden worden

Het bewustzijn dringt langzaam tot veel bedrijven door dat het inzetten van een bedrijfsblog tegenwoordig een erg waardevolle toevoeging kan zijn aan de bestaande marketingkanalen. Er ontbreekt echter vaak een duidelijke visie hoe een blog effectief ingezet kan worden. In dit artikel lees je meer over hoe je het gebruik van een bedrijfsblog op een succesvolle manier kunt integreren in de marketingmix.

Implementatie
Het aanmaken van een blog is zo gebeurd, maar het starten van een bedrijfsblog moet altijd samen gaan met het beantwoorden van een aantal vragen. Waarom wil je een bedrijfsblog beginnen? Wie gaan er zorgen voor content op het blog? Welke doelen wil je behalen? Houdt er rekening mee dat het beginnen van een blog eenvoudig is, de kunst zit hem in het onderhouden en in de creatie van frequente, originele en waardevolle content. Benader de implementatie van een bedrijfsblog als een serieus project en zorg ervoor dat verantwoordelijkheden duidelijk zijn belegd. Nog voordat het blog live gaat wil je eigenlijk al afspraken hebben gemaakt die ervoor zorgen dat de opgestelde doelen ook daadwerkelijk behaald kunnen worden.

Content Creatie
Het belangrijkste onderdeel en het kloppende hart van een succesvol bedrijfsblog is altijd de content. Content hoeft overigens niet altijd de vorm van geschreven artikelen hebben, maar kan net zo goed bestaan uit video, beeld, geluid, documenten, of een combinatie daarvan.

Voor de creatie van content kun je de volgende vuistregels hanteren;
1. Het moet waarde toevoegen voor de bezoeker. Dit kan bijvoorbeeld informatie, vermaak of een kijkje in de keuken zijn.
2. Zorg voor de mogelijkheid tot een dialoog met de lezer
3. Zorg voor een heldere, logische opbouw.

Boost je authoriteitspositie!
Door te bloggen over onderwerpen die spelen in jouw branche laat je de buitenwereld zien dat jouw bedrijf op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen. Dit heeft niet alleen een positief effect op de authoriteitspositie die mensen buiten je bedrijf aan jou toebedelen, maar zorgt er ook voor dat jouw bedrijf belangrijke ontwikkelingen niet over het hoofd ziet en snel kan schakelen waar nodig.

Bedrijfsblog als ontwikkelingsinstrument
Een zeer krachtige manier om je bedrijfsblog toe te passen is door te bloggen over onderwerpen waarin je jezelf aan het ontwikkelen bent. Als je net iets nieuws hebt bijgeleerd, schrijf er dan een artikel over. Op deze manier breng je niet alleen waardevolle informatie richting je lezers, maar zorg je er ook voor dat de informatie stevig verankerd wordt in de organisatie. Daarnaast kunnen deze artikelen je intern helpen om gericht te werken aan persoonlijke ontwikkeling en aan het kennis niveau van de organisatie.

Maak gebruik van content marketing
Als je bedrijfsmatig blogt is een van de belangrijkste doelen vaak het genereren van meer omzet. Door blog content te koppelen aan concrete producten zorg je er voor dat de aandacht van lezers naar deze producten wordt getrokken. Een krachtige manier van bloggen in deze context kan bijvoorbeeld door de lezer een aantal tips te geven hoe om te gaan met een bepaald vraagstuk. En laat je nou precies een product hebben dat ondersteunt bij het oplossen van dit vraagstuk.

Feedback & Ervaringen
Het internet is het orientatiekanaal bij uitstek. Voordat iemand tot aanschaf van een bepaald product over gaat oriënteert hij zich tegenwoordig online. Informatie an sich kan in dit orientatieproces behulpzaam zijn, maar wat de consument van tegenwoordig nog belangrijker vindt is gebruikerservaringen van anderen. Integreer feedback, reviews en ervaringen dus in het bedrijfsblog.

Koppel met social
Zorg dat de je blogcontent de online ether wordt ingeschoten. Dit kun je doen door middel van social bookmarking websites als Nujij en Ekudos en door gebruik te maken van social media als Facebook en Twitter. Bedenk wel dat social media behoorlijk vluchtig zijn, dus als je via deze kanalen veel verkeer naar je bedrijfsblog wilt trekken is het belangrijk dat je rekening houdt met je volgers: biedt ze content die de interesse wekt.

Tot slot
Het bouwen van een succesvol bedrijfsblog gaat niet over een nacht ijs. Om online serieus genomen te worden met een bedrijfsblog moet je ook daadwerkelijk wat te bieden hebben. Houdt er dus rekening mee dat het ontwikkelen van een bedrijfsblog een langetermijnplan nodig heeft. En vergeet vooral ook niet dat een bedrijfsblog ook voor het bedrijf zelf heel veel waarde kan toevoegen. Niet alleen door de realisatie van meer omzet, maar ook door kennis-ontwikkeling en door beter in te kunnen spelen op recente ontwikkelingen in de markt of branche. Heb je hulp nodig bij het integreren van een bedrijfsblog in een bestaande website of het opstarten van een nieuw bedrijfsblog, dan biedt JijOnline.nu wellicht een uitkomst voor jou.

Meer lezen over bloggen

, , , , , ,

Chris

Mede-oprichter van We Are Media. Online ondernemer. Ideeëntuinman Vertaler van idee naar concept. Van concept naar praktijk. Projectmanagement. Online Marketing & Affiliatemarketing. Blogger. Kennis- en visieontwikkeling. Doen waar je energie van krijgt.