Tijd voor een update!

Wow. De laatste post op dit blog stamde alweer uit 2014 (!). Het zou bijna lijken dat we niet meer actief zijn. Niets is echter minder waar…Tijd voor een kleine update.

Sinds de laatste blogpost hebben er veel ontwikkelingen plaatsgevonden binnen We Are Media waarover we je graag even bijpraten.

Focus op JijOnline

De focus qua dienstverlening is gedurende deze periode met name gelegd op ons online services label JijOnline. Vanuit JijOnline helpen we ondernemers en MKB+ bedrijven met het behalen van online resultaat. Het klantsegment is in de tussentijd verschoven. Waar we ons in de beginperiode voornamelijk richtten op ZZP-ers, richten we nu onze pijlen vooral op het MKB+segment. En dat blijkt een goede reshift geweest te zijn geweest en zien we terug in een groeiende omzet, toffe projecten en mooie partnerships en samenwerkingen… Trots zijn we op de vrijwel uitsluitend positieve reacties van klanten naar aanleiding van onze WordPress hulp service, webdesign diensten en online partnerships.

Loskoppeling JBC

In de loop van vorig jaar is het trainingslabel JobBootcamp losgekoppeld van WAM. Daarmee heeft er ene kleine “reorganisatie” plaatsgevonden met veranderingen in teams en vennoten. Een en ander bleek een goede keus te zijn geweest voor de focus en verdere groei van beide labels.

Publishing

Naast JijOnline draaien er ook nog steeds meerdere contentplatforms waarop we content publiceren binnen verschillende niches, waaronder:

Bloggen

Triathlon

Reclame & marketing

Lifestyle & Fashion

Ontmoet JOP

JOP-marketingMisschien had je hem hier en daar al zien opduiken op de website van JijOnline: JOP. JOP staat voor “Jouw Online Partner” en is het gezicht van JijOnline. JOP is de verpersoonlijking van de visie waarin we geloven. JOP is een erg nieuwsgierig baasje en vraagt graag door totdat hij doorgedrongen is tot de kern van een wens of probleem. We werken tegenwoordig steeds meer vanuit online partnerships. In deze partnerships denken we actief mee met de klant om een grote impact te kunnen maken en meer resultaat te halen uit het online kanaal. Deze formule slaat goed aan en sluit bovenal goed aan bij de echte behoeften van een klant, maar ook bij wie we zijn en wat we het liefste doen: mee ondernemen.

And onwards!

De komende maanden staan er een aantal gave projecten op de roll die we zeker graag met jullie zullen delen. Houd dus onze social media kanalen en blogs in de gaten voor meer updates. En een note to self – er zal minder tijd zitten tussen deze blog en de volgende t.o.v. dit blog en degene daarvoor.

 

Phishing attack on Paypal: Webhostinghub server hacked!

phishingUpdates on ~oiushd5 Phishing attack on Paypal

This post is in English as the issue might affect a lot of international sites.

2.19 PM today we received an email from Netcraft Service that one of our websites that is currently hosted at a shared server @ Webhostinghub is facilitating a phishing attack on one of their clients, Paypal.

Ps. none of our main websites or clients websites are affected as they are not hosted by Webhostinghub.

The email from Netcraft:

———————–

You are currently hosting a phishing attack against PayPal:

http://www.nameofdomain.com/~oiushd5/support.nappl/Support/update/index.php

You may not have been aware of this attack, however, you are still responsible for removing it.

Please remove this fraudulent content as soon as possible.

Additionally, please keep the contents of the site controlled by the fraudster safe so that our customer and law enforcement agencies can investigate this incident further once the site is offline.

———————-

Quick research:

After some quick Google research, we found out that the entire server might be hacked as there was a report that could support that hypothesis:
http://ehub22.webhostinghub.com/~oiushd5/support.nappl/Support/update/

Contact with Webhostinghub

We informed Webhostinghub regarding this matter and asked if they were aware of it.

Measures

As these kind of issues can take some time, meanwhile we started to investigate the matter ourselves. We downloaded the website for further inspection.

Update 16.08 PM

Our techy confirmed that the tilde (~) tells apache to jump to the home folder, so every site on the server is infected. and the host should check it themselves before they wreck themselves. Reverse IP lookup tells us that least 999 sites seems to be infected.

As it seems to be a server problem, taking down individual sites might not be the solution.

WAM lanceert Jobbootcamp.nl

Ga staan voor die baan!

jobbootcamp

JobBootcamp is voor iedereen die slagvaardig wil solliciteren. JobBootcamp is een samenwerkingsverband tussen Willing & Able recruitmentadvies en We Are Media. De website werd ontwikkeld door JijOnline.

De JobBootcamps worden gegeven op zaterdagen tussen 9.30 tot 16.00 uur. Tijdens deze dag neem je deel aan verschillende workshops in kleine groepjes van maximaal 8 personen. Zo leer je meer over de kern van solliciteren, houding en gedrag, solliciteren via social media en worden er professionele portretfoto`s van je gemaakt voor op je CV en Linkedin profiel.

JobBootcamp pakt het net even anders aan dan standaard sollicitatietrainingen; alle facetten van succesvol solliciteren komen aan bod:

  • Persoonlijke aandacht: Je doorloopt de JobBootcamp in kleine groepen van maximaal 8 personen. Zo kunnen we garanderen dat we je echt de aandacht kunnen geven die noodzakelijk is om echt goed te leren solliciteren.
  • Concrete tips & tools: Na de JobBootcamp heb je alles tot je beschikking om succesvol te solliciteren. Een sollicitatieplan, een goed CV en de juiste kennis die je direct in kunt zetten in de praktijk.
  • Professionele portretfoto`s: Een goede, aansprekende foto op je CV of Linkedin-profiel kan net het verschil maken. Tijdens de JobBootcamp wordt er een professionele portretfoto van je gemaakt die voortaan je profiel gaat sieren.
  • Onderscheidend: Tijdens JobBootcamp leer je hoe jij voortaan boven het maaiveld uit zult steken en je echt kunt onderscheiden tijdens een sollicitatieprocedure.

JobBootcamp is nu tijdelijk te boeken met 50% korting. Dat betekent geen € 250 per inschrijving, maar slechts € 125 voor de snelle beslissers. Gebruik maken van dit aanbod? Schrijf je dan direct in voor JobBootcamp!

 

Samenwerking Sarphatie Educatief & WAM

Innoveren in beroepsonderwijs!

watisdoelwebshopOnlangs hebben uitgeverij Sarphati Educatief en We Are Media een samenwerkingsovereenkomst gesloten waarbij Sarphati Educatief de trainings-modules over online ondernemen “Van Idee naar Conversie” landelijk gaat distribueren binnen het beroepsonderwijs. Beide partijen geloven in innovatie in het onderwijs en zijn groot voorstander van het stimuleren van ondernemerschap binnen het onderwijs.

Sarphati Educatief

Uitgeverij Sarphati Educatief is een educatief uitgever met een uniek TOTAALconcept. Zij publiceert via een medium neutraal platform: multichannel (database)-publishing. Het ontwikkelt, geeft uit, implementeert, produceert en distribueert leermiddelen op papier en electronisch (streaming ebook, online databanken, flexibele content) en daaraan gerelateerde producten.

Via het aanbod aan leermiddelen, content, boeken, diensten en additionals ontzorgen en inspireren zij docenten in hun streven naar kennisoverdracht en deze kennis om te zetten in kunde. Van beroepsonderwijs naar vakmanschap!

VInC-Methode

We Are Media heeft een methode ontwikkeld die docenten, praktijkopleiders en studenten voorziet van de meest up-to-date kennis over online ondernemen en e-commerce. De VInC-methode is gebaseerd op een excellentiemodel voor het online ondernemen en biedt een solide basis voor iedereen die meer affiniteit wil krijgen met online ondernemen en e-commerce.

Sarphati Educatief en We Are Media hebben een gedeelde visie op het gebied van onderwijsontwikkeling en streven beiden naar motivatie en innovatie binnen het (hoger)onderwijs en het beter laten aansluiten van onderwijs en de arbeidsmarkt.

Meer informatie of vragen? Neem dan contact op met ons of met Elmer Smith van Sarphati Educatief.

Onderwijs de nieuwe generatie retailers!

watisdoelwebshopOp 19 maart  verzorgden we een gastcollege online ondernemen op het Zoomvliet College te Roosendaal. Hierbij waren studenten aanwezig met de afstudeerrichting filiaalmanager en een aantal betrokken docenten.

De studenten nemen deel aan een pilot-groep waarbij een retail-opleiding gecombineerd wordt met online ondernemen. In de vorm van een mini-onderneming gaan de studenten aan de slag met het bouwen van hun eigen webwinkel en het verkopen van producten. Wat ons betreft een zeer goed en welkom initiatief gezien alle turbulente ontwikkelingen in retail-land!

Door in een vroeg stadium al kennis te maken met actuele ontwikkelingen op het gebied van het nieuwe winkelen kunnen deze studenten straks makkelijker schakelen wanneer zij aan de slag gaan binnen een bestaand retail-bedrijf of een eigen retail-onderneming.

Omdat een groot deel van bestaande retailers nog niet helemaal klaar is om direct in te spelen op nieuwe ontwikkelingen, is het een mooi streven om deze en volgende generaties studenten de kennis en middelen in handen te geven om hier verandering te brengen. Wat dat betreft vonden wij het dan ook erg leuk om dit college te geven en te zien hoe onze kennis over het nieuwe winkelen en online ondernemen direct toepasbaar is voor deze nieuwe generatie retail-ondernemers.

Steeds meer onderwijsinstellingen zoeken actief de verbinding met het bedrijfsleven om kennis die (nog) niet in de schoolboeken staat tot zich te nemen. De veranderingen volgen elkaar tegenwoordig zo snel op dat dit tempo met drukken van schoolboeken niet bijgehouden kan worden. Dat vraagt op een andere manier van kennisontwikkeling en – overdracht. Het verbinden van offline onderwijs en online ondernemen is hierdoor enorm belangrijk  en -in onze visie – onmisbaar geworden.

Meer informatie over onze gastcolleges en workshops? Neem gerust contact met ons op!

Een nieuwe stek voor We Are Media

We Are Media betrekt nieuw hoofdkwartier in het Concordia Creative Industries Building

Gisteren zijn we verhuisd naar ons nieuwe kantoor aan de Concordiastraat in Utrecht. Voor We Are Media is dit alweer de derde ruimte die we betrekken in een tijdsbestek van twee jaar. We hebben nu een ruimte gevonden in een inspirerende omgeving, waarin we kunnen groeien.

Concordia Creative Industries Building

Het Concordia Creative Industries Building is een bedrijvenverzamelgebouw dat een grote variatie aan ondernemers herbergt. Van reclamebureau tot kunstenaar. Van grafisch ontwerper tot beeldhouwer. Voor ons een zeer inspirerende omgeving, met bovendien zeer mooie kantoorruimte, een gedeelde kantine en een ruimte waar workshops gegeven kunnen worden.

Onze nieuwe stek: (don`t mind de aankleding, daar werken we nog aan):

Nieuwe stek om te groeien

Twee jaar geleden begonnen we met We Are Media. We begonnen in een kantoor op basis van anti-kraak huur, waar we na 9 maanden weer uit moesten. Gelukkig hadden we zeer snel weer een ruimte gevonden in Eiland8 die we als een soort tussenstop konden inzetten. Na hier ruim een jaar gezeten te hebben werd het tijd voor de volgende stap. Representatiever, meer ruimte en een inspirerende omgeving.

Als we terugkijken op afgelopen periode dan hebben we stiekum best wel veel werk verzet en veel concepten opgezet. Een greep:

  • Ons label JijOnline, dat alles levert om jezelf online op de kaart te zetten. Van webdesign tot huisstijlontwerp, fotografie , video en SEO copywriting. Vooral het product “Website in 1 dag” vind gretig aftrek en wordt zeer goed gewaardeerd onder onze klanten.
  • Het Nieuwe Winkelen, waarvoor we onder andere een online winkelplatform voor ontwikkelden en advies en workshops leverden aan diverse steden omtrent het omgaan met nieuwe media binnen het nieuwe winkelen.
  • Toffedingen.com, een online lifestyle magazine met zoals de naam het al zegt, alleen maar toffe dingen.
Naast deze nieuwe labels ontwikkelen we onder de vlag van We Are Media ook nog eens een concepten voor klanten en hebben we ook nog een aantal websites en online magazines in eigen beheer.
Nee, we zullen ons zeker niet vervelen in ons nieuwe kantoor… 😉
Benieuwd naar ons nieuwe HQ? Kom gerust eens langs voor een kop koffie in onze lounge hoek!

 

Masterclass: Het creëren van enthousiaste klanten

Gisteravond was het tijd voor de derde masterclass, georganiseerd door het Utrecht Center for Entrepreneurship. Aangezien ik zelf de vorige bijeenkomst had gemist door een bezoek aan Tedx Utrecht was ik benieuwd wat voor sprekers we deze keer voorgeschoteld zouden krijgen.

Het onderwerp was vooraf nog niet helemaal duidelijk. Online marketing, multi-channel marketing, branding, het creëren van enthousiaste klanten… Dit soort onderwerpen kun je natuurlijk heel breed in steken. Maargoed, ik laat me graag verassen.

Gerrita van der Veen

Zoals gebruikelijk in de masterclass werd er afgetrapt door een spreker, verbonden aan een kennisinstelling. Deze keer was de eer aan Gerrita van der Veen, Lector aan de Hogeschool Utrecht, Faculteit Economie & Management (waar ik zelf ook heb gestudeerd). Van tevoren werd al aangekondigd dat Gerrita van der Veen meteen na haar presentatie door moest naar een volgende afspraak. En achteraf was dat best jammer, aangezien de materie die door Gerrita werd gepresenteerd best wel interessant was en er ongetwijfeld vragen bleven hangen in het publiek. Er werden een aantal zaken en uitdagingen op het gebied van multi-channel management aangestipt en er werden tools aangereikt (in de vorm van kwadranten) waarmee je online doelgroepen kunt classificeren.

De belangrijkste boodschappen van Gerrita van der Veen:

  • De belangrijkste doelstelling in multi-channel management is het creëren van optimale klantwaarde in de gehele customer journey (jaja, de vaktermen vlogen door de lucht deze avond).
  • Geef de klant grip: van kanaalfocus naar klantfocus , van waar naar waarom en van kanaalstrategie naar navigatiestrategie
  • In veel organisaties is business model innovatie nodig om op een effectieve manier multi-channel te kunnen opereren

Hans Bartman

De tweede spreker was een ondernemer die vrij recent gestart is met zijn bedrijf Online Department. Online Department is gespecialiseerd in customer experience en business development. De slogan van Hans: “Emotional Design = Good for business.” Als echte bourgondiër illustreerde Hans zijn verhaal met het voorbeeld van El Bulli, het Spaanse “food design” restaurant dat al tal van prijzen heeft gewonnen. Daarnaast werd een alternatieve piramide van Maslow geschetst, maar dan voor online concepten. Leuke en herkenbare voorbeelden werden gegeven en een aantal “engagement methods” werden aangereikt.

De belangrijkste boodschappen van Hans Bartman:

  • De online piramide van gebruikersbehoeften begint met functionaliteit, gevolgd door gebruiksvriendelijkheid, betrouwbaarheid en tot slot onvergetelijk-heid. Om een onvergetelijke indruk achter te laten op de online bezoeker moeten de eerste drie lagen goed zitten.
  • Engagement methods: (1) Delighted content (2) Help, (3) Persuasive content & stimulation language, (4)Elements of surprise, (5) Audio video & Animation, (6) High fives & rewards
  • UX Design Principles: (1) Have empathy, (2) Design flows, not pages, (3) Focus: present few choices, (4) Be credible & thrustworthy en (5) Make it unforgettable.

Maarten Neeskens

Het slotstuk van de avond en duidelijk de meest ervaren spreker van het gezelschap was Maarten Neeskens van Brandson. Zijn verhaal in het kort: DJ in de jonge jaren – Passie voor innovatie – Betekenis geven aan merken Maarten weet als geen ander wat de waarde is van een onderscheidende identiteit en gevoel dat achter een merk zit. Op een duidelijke manier zette hij uiteen wat de waarde is van branding en hoe belangrijk het is om niet alleen een functionele betekenis te geven aan een merk maar juist ook een psychosociale. Inspirerend verhaal en leuke interactie met het publiek!

De belangrijkste boodschappen van Maarten Neeskens:

  • Adverteren is de hoge prijs voor het gebrek aan merkkracht
  • Maak een verhaal en geef zo betekenis aan je merk
  • Zorg dat een brand een associatieset met zich mee draagt met merkkracht, met een magnetische aantrekking, met nostalgie, met persoonlijke hooks.

Tot slot

Deze derde masterclass was wederom inspirerend en leerzaam, zeker als je (zoals wij) werkzaam bent in vakgebieden die te maken hebben met online marketing en branding. Ik denk echter wel dat een aantal mensen in de zaal enigszins verward waren over wat ze voorgeschoteld zouden krijgen en wat er uiteindelijk allemaal werd behandeld. Mogelijk kwam dat omdat het thema erg ruim was opgezet. Desondanks wisten de sprekers wel goed in te haken op hun voorgangers, waardoor er uiteindelijk een redelijk cohesief geheel ontstond en het in ieder geval in onze ogen weer zeker een geslaagde avond was. Sprekers, organisatie en deelnemers bedankt en tot de volgende masterclass!

 

Social Media Workhop Ede Centrum

logo Ede centrumGisteren was We Are Media te vinden in de binnenstad van Ede, waar binnenstad-ondernemers bij elkaar waren gekomen in het kader van het nieuwe winkelen.

We zijn al in veel steden geweest en hebben met nog meer mensen gepraat omtrent het nieuwe winkelen. Zo zien we in iedere stad een ander niveau van ontwikkeling en bezigheden. Ede viel ons positief op. In Ede is er reeds een collectief winkelplatform gelanceerd waarop binenstadondernemers zich collectief presenteren als “Het warenhuis van Midden – Nederland.

Het optuigen van een platform is echter slechts de eerste stap. Het succesvol op de kaart zetten van een dergelijk platform is een logische tweede stap. Vandaar dat de Stichting Binnenstadsmanagement Ede in samenwerking met Bazaroo en BHWN (Beleef het Nieuwe Winkelen) deze avond hadden georganiseerd om samen met de binnenstadondernemers te brainstormen over hoe Edecentrum verder onder de aandacht gebracht kan worden.

We Are Media was uitgenodigd om een mini-workshop te geven over social media. Want social media leeft. En enkele aanwezige binnenstad-ondernemers in Ede hebben deze nieuwe media ook al succesvol omarmd. Sebas hield zijn verhaal over social media en had hierbij op een prettige manier direct interactie met het publiek.

We hopen de aanwezigen geïnspireerd te hebben meer te gaan doen met social media en de “lurkfase” voorbij te gaan – maar, uiteraard alleen als je bereid bent hier serieus mee aan de slag te gaan –

Wij vonden het in ieder geval leuk om deze avond bij te wonen en wensen de binnenstadondernemers van Ede veel succes met Edecentrum!

Lees hier meer over Het Nieuwe Winkelen en hoe We Are Media je hierbij kan helpen.

 

Innovatief en ambitieus ondernemen

logo UCEMasterclass ondernemerschap 25-10-2012 – Utrecht Center for Entrepreneurship

Een paar weken terug waren we op Tedx Delft. Na dit evenement hebben we meteen maar besloten naar meer events te gaan met sprekers waardoor je geprikkeld en geïnspireerd kan worden. Toen de uitnodiging kwam van het Utrecht Center for Entrepreneurship voor een 6-delige masterclass, hebben we ons dan ook maar meteen met een WAM delegatie ingeschreven. Gisteravond was de aftrap tijdens de eerste masterclass met het thema “Innovatief en ambitieus ondernemen.”

De avond werd gehouden bij de Universiteit Utrecht op de Uithof. Al bij de entree (met broodjes) was het mooi te zien dat er een gemêleerd publiek op deze avond was af gekomen. Zo bleek ook even later toen we eenmaal in de zaal plaats namen. Alumni van de UU en de HU, Utrechtse ondernemers, studenten, medewerkers van de UU en HU en dit alles in een redelijk evenredige verdeling.

Erik Stam

Eerste spreker van de avond was Erik Stam, Hoogleraar Ondernemerschap en Innovatie (UU). Stam schetste het kader waarbinnen het Utrecht Center for Entrepreneurship is opgericht en wat de uitgangspunten en doelstellingen van dit initiatief zijn. Daarnaast werden een aantal cijfers en grafieken getoond met de betrekking tot entrepreneurship en intrapreneurship in Nederland en de plaats van Nederland ten opzichte van de rest van de wereld. Nu mag ik dan wel academisch geschoold zijn, als ondernemer is mijn aandachtsspanne voor academische college`s redelijk beperkt te noemen. Al moet ik hierbij zeggen dat Stam een behoorlijk toegankelijk en enthousiast verhaal had en op deze manier een goede basis legde voor de overige sprekers van de avond.

Martijn Blom

Het academische kader dat was gelegd werd vervolgens vakkundig ingekleurd door de tweede spreker van de avond, Martijn Blom. Deze ondernemer en informele investeerder stond aan de wieg van een hele serie van ondernemingen zoals Jongehonden, Dutch Learning Company, Afrika Unsigned en alsKOOL Daarnaast helpt hij met Droomzaken startups om uit het woelige water te geraken en door te stoten naar de “FUN” periode, waarin een onderneming vleugels krijgt en extra energie vrij komt, aldus Blom. Dat Blom ervaring heeft met spreken voor publiek was goed te zien en te ervaren. Vanuit een rustig begin wist hij zijn talk goed op te bouwen naar een zeer enthousiast en inspirerend verhaal waar het publiek tot aan het einde geboeid naar luisterde.

Floris Croon

Na een korte pauze, het slotstuk van de avond in de vorm van Floris Croon, ook wel bekend als de wederhelft van Cees Boer en oprichter van strategisch adviesbureau Boer & Croon. Een totaal andere spreker dan zijn voorganger met een totaal andere achtergrond, maar een bak aan ervaring en zeer veel scherpe inzichten.

Een aantal quotes van Croon:

“In een succesvol bedrijf heb je twee types nodig: een man in pak (dat ben ik, en een autoverkoper (wijzend naar Martijn Blom), dat is hij!”

“De klant stelt altijd de verkeerde vraag”

“Een eigenwijze ondernemer is dom”

“Laat de klant jou verkopen”

Ook Croon weet het publiek tot aan de laatste minuut en laatste vraag vanuit het publiek te boeien en doet dit wederom vanuit een heel ander perspectief dan de voorgaande sprekers. Deze man heeft een schat aan ervaring en dat kun je merken. De ene na de andere oneliner wordt op het publiek afgevuurd op een manier waarop het publiek aan het denken wordt gezet.

Ik kan oprecht zeggen: petje af voor deze eerste masterclass. Een goede balans tussen type sprekers, verschillende invalshoeken en genoeg mogelijkheden tot interactie met het publiek. Ben benieuwd of dit niveau vastgehouden kan worden tot aan de laatste masterclass. Wat ons betreft een zeer geslaagde avond. Na afloop nog even nageborreld in the Basket en wat leuke contacten op gedaan. Volgende keer zijn we er weer bij!

 

 

Braindump: Kan ons kiessysteem vervangen worden door online communities?

Nb. Deze tekst is een braindump die ik enige tijd geleden in 1 ruk schreef. Het kan dus zijn dat er hier en daar wat typo`s/stijl farts in zitten.

Bovenstaande vraag (zie titel) is er een die mij de laatste tijd steeds meer bezighoudt. Vraag me niet om een uitgekristalliseerde theorie over hoe precies. Wellicht dat jullie me daar bij kunnen helpen 😉

Waarom deze vraag?

Mijn interesse voor politiek is – voor zover deze er ooit echt is geweest – de laatste jaren tot een nulpunt gedaald. Ik zie simpelweg niet dat we met behulp van het huidige politieke systeem de vooruitgangen gaan boeken die er nodig zijn. Het beslissingsapparaat is traag en log en echte expertise, efficientie en kwaliteit is op het moment vaak ver te zoeken in veel (semi)overheid-branches.

Tot zover bekende kost. Laten we nu de politiek in zijn huidige vorm even helemaal vergeten en kijken naar de relatief jonge stroming van online communities en dan met name die van de open source communities. In open source communities werken meerdere mensen (soms duizenden) wereldwijd aan een gemeenschappelijk doel (in dit geval vaak het ontwikkelen en verder doorontwikkelen van software). Daarnaast zien we nog vele online communities die ontstaan zijn door gedeelde interesses, expertises of vakgebieden. Kenmerkend voor deze communities is dat iedere community een of meerdere hechte groepen bevat van mensen die vanuit een passie toewerken naar gemeenschappelijke doelen. De grootste drijfveer van mensen om vaak vele uren tijd te steken in het bereiken van deze doelen is vaak het krijgen van respect vanuit de community of het verkrijgen van een voldaan gevoel. Financiele incentives zijn hier “gek genoeg” niet nodig en zouden in veel gevallen juist averrechts werken op het feit dat er enorme hoeveelheden werk belangenloos gestoken worden in het toevoegen van waarde aan de community.

*Tot zover heb ik (uit eigen ervaring) een aantal manieren kunnen observeren waarop online communities waarde aan elkaar en anderen buiten deze community toevoegen:
-Kennis ontwikkeling en kennisdeling
-Software ontwikkeling en openstellen van broncode
-Transparanter maken van dienstverlening en productkwaliteit d.m.v. reviews
-Samenwerken met andere individuen en groepen in online games
-Concurreren met andere indivuduen en groepen in online games
-Entertainment
-Startups helpen (crowdfunding)
-Goede doelen steunen (fietsen, alpe dhuez, etc)

Binnen deze observaties liggen natuurlijk ontelbare verschillende niches, interessegebieden, branches en expertises.

Welnu, als we nu eens uit zouden gaan van de volgende theorie:
“Als ieder mens zich zou bezig houden met activiteiten die dicht bij zijn passie liggen en gericht waarde wil toevoegen aan de gemeenschap dan is het politieke systeem zoals we die in deze vorm hebben niet meer nodig.”

HOE DAN? Hoor ik je vragen. Ja, dat weet ik ook nog niet precies.

Ik kan me bedenken dat je toe kunt werken naar een politieke structuur waarbij er een aantal aandachtsgebieden wordt geformuleerd

In plaats van ieder jaar een aantal stellingen in te vullen die leidt tot een advies uit een stemwijzer ga je nu terug naar de kern. Iedere stemgerechtigde Nederlander mag per aandachtsgebied aandachtspunten formuleren (of kiezen uit een set van bestaande aandachtsgebieden en thema`s). Op deze manier kun je met behulp van software precies zien wat er op welk moment speelt in het land. Niet eenmaal per jaar. Maar continue. Zit je dagelijks in de trein en merk je dat jij en je medereizigers zich iedere dag weer ergeren omdat de wagon smerig is–> pak je mobiel–> aandachtspunt. Op deze manier krijg je inzicht in trending topics die op een bepaald moment het meest actueel zijn.

Zeiken kunnen we natuurlijk allemaal dus het is natuurlijk niet genoeg om ons puur te laten leiden door al het gezanik dat Nederland uitstort. Stap twee is namelijk het koppelen van aandachtsgebieden en thema`s aan vakidioten en mensen met passie voor een aandachtsgebied. Deze match kan komen door persoonlijke ervaringen, werkervaring, achtergrond of wat dan ook. Punt is dat mensen de mogelijkheid krijgen om ook echt invloed te gaan uitoefenen of thema`s die hun dicht bij het hart staan.

Deze kruisverbanden van thema`s en gepassioneerde specialisten zorgen uiteindelijk voor een natuurlijke online selectie binnen de specifieke thema-community, omdat iedereen binnen deze community kan stemmen (+1-en) op opmerkingen die een persoon maakt of kennis die iemand deelt. Dit zorgt ervoor dat diegenen boven komen drijven die weten waar ze het over hebben en ook nog eens echte passie hebben voor de vraagstukken in kwestie (dus geen macht of status als drijfveer hebben). Er daarnaast zullen classificaties nodig zijn om te bepalen wie geschikt is voor bepaalde rollen binnen deze nieuwe structuur.

Gevolg van deze aanpak is dat er een netwerk ontstaat van belangengroepen die zich bezig houden met thema`s waar de leden van de belangengroepen veel affiniteit/binding/passie mee/voor hebben. Iedere groep is daardoor intrinsiek gemotiveerd om zich in te zetten voor deze thema`s en het toevoegen van waarde aan de community in zijn geheel.

Ok, allemaal leuk en aardig zal je denken. Maar hoe kan dit in godsnaam de bestaande politieke structuren vervangen?

Voordat we hier verder op in gaan is het goed om te bekijken wat op elementair niveau nu eigenlijk het doel is van een politiek systeem an sich.
Volgens mij is dat voornamelijk de facilitatie  van welvaart, borging van veiligheid en het bewaken van normen, waarden en volksgezondheid. Dit is natuurlijk geen uitputtelijke categorisatie van belangrijke aandachtsgebieden, maar ik gebruik ze voor nu even bij wijze van voorbeeld.

Welvaart
Hier hebben we het niet alleen over welvaart in de zin van economische vooruitgang. Het begrip welvaart is in mijn ogen vaak te veel gekoppeld aan een perceptie van materialistische vooruitgang. Welvaart is in mijn ogen dat we op een duurzame manier gelukkig kunnen leven en dingen doen waar we blij van worden en tegelijker tijd ook nog eens waarde toevoegen aan het collectief. Deze waarde kan vele vormen hebben en is zeker niet alleen van financiele of materiele aard.(zie ook *). Thema`s die invoed hebben op deze welvaart zoals onderwijs, duurzaamheid, enz vallen dan ook allemaal binnen dit thema.

Veiligheid
Veiligheid is gedefinieerd als apart themagebied. Je zou ook kunnen beredeneren dat veiligheid een voorwaarde voor welvaart is, echter veiligheid overstijgt vaak branches en kan beter benaderd worden vanuit een meer omvattend perspectief (zo valt defensie ook onder veiligheid).
Veiligheid is een randvoorwaarde,  terwijl de creatie van welvaart gaat over ontwikkeling en groei. Vandaar dat deze thema`s hier van elkaar gescheiden zijn. Ontwikkeling en groei op het gebied van veiligheid kan uiteraard wel gevoed worden vanuit alle communities.

Normen en waarden
Een overheid die normen en waarden tracht te bewaren wordt gezien als piepelend, terwijl sociale controle veel effectiever is bij het respecteren van normen en waarden. Een geintegreerde Marrokaan heeft zich de normen en waarden van een collectief eigen gemaakt, omdat hij dat zelf wil, niet omdat de overheid hem een inburgeringscursus heeft laten doorlopen. Online communities hebben een zeer sterk besef aan normen en waarden, te meer omdat binnen een online community reputatie erg belangrijk is. Wanneer je normen en waarden niet respecteert doet dit afbreuk aan je reputatie en dit is wat iedereen wil voorkomen. Normen en waarden vormen net als veiligheid randvoorwaarden voor welvaart. Want als je je onveilig voelt en om je heen een gebrek is aan respect voor normen en waarden dan voel je je niet zo wel, right? Als je niet betrokken bent bij het geheel, dan oefen je automatisch geen invloed uit, waardoor de adaptatie van normen en waarde een vereiste wordt om je belangen te waarborgen.

Volksgezondheid
Dit belangrijke hoofdthema behoeft weinig uitleg en is tevens een randvoorwaarde voor welvaart. Het toegankelijk houden van zorg en voorlichting op het gebied van volksgezondheid is iets wat je op een of andere manier centraal wil blijven regelen omdat privatisering ervoor zorgt dat het draait om winst, in plaats van de best mogelijke zorg bieden. Wanneer mensen met echte passie voor zorg (en dan gaat het zowel voor een bejaardenverzorger als over een hersenchirurg) gezamelijk zouden vormgeven aan oplossingen en vraagstukken zouden vertalen naar praktische aanpakken dan zou de kwaliteit van de gezondheidszorg met sprongen stijgen. Zelfde geldt voor beleid omtrent pharmaceutische industrie en zorgverzekeraars. Als deze partijen als mission statement hadden “de beste zorg mogelijk maken”  in plaats van winstmaximalisatie, dan zag ons land er een stuk anders uit.

Natuur
Vaak een ondergeschoven kindje en dit terwijl wij niet kunnen leven zonder de natuur. Het behouden van onze natuur en in balans leven met onze natuur is eigenlijk de randvoorwaarde der randvoorwaarden. Want zonder natuur geen leven en zonder leven hoeven we ons al helemaal geen zorgen te maken over welvaart.

Er is een constante feedback-loop tussen welvaart en de randvoorwaarden veiligheid, normen en waarden en volksgezondheid. Een hoog niveau van deze randvoorwaarden heeft een positief effect op onze perceptie van welvaart. Daarnaast zijn er binnen het thema welvaart enorm veel subthemas die op hun beurt weer een positieve feedback kunnen geven aan de randvoorwaarden en deze randvoorwaarden verder kunnen ontwikkelen en evolueren.

Model weergave van OSD:
Voordeel van bovenstaand model is dat iedere stemgerechtigde themas kan aandragen (uiteraard op een laagdrempelige manier “as easy as twitter”). Dit zorgt ervoor dat iedereen inspraak heeft op de thema`s die er voor hem of haar voor doen. Op deze manier ben je niet meer gelimiteerd door alleen te kunnen stemmen op een partij waar je het misschien maar voor 30% eens bent met hun programmapunten. Je formuleert eenvoudig zelf de programmapunten.

Deze ingebrachte thema`s en punten worden vervolgens gefilterd door een community binnen het themagebied in kwestie. Op deze manier kan een grote community gezamelijk bepalen welke punten er belangrijk zijn , zowel op korte en middellange (tactisch) en op lange termijn (strategisch). Er ontstaat op deze manier ook een natuurlijke selectie, waardoor mensen met visie en expertise de prioritering vorm geven. Omdat deze mensen naar voren zijn geschoven (respect points) door de massa daarachter is dit een meer zuivere democratische structuur dan die we nu kennen.

Uit de community van ervaringsdeskundigen en experts wordt vervolgens gematched wie op welke gebieden de beste match is. Uiteraard zal hier ook gematcht worden op motivatie en persoonlijke ervaringen/knowhow. Uit deze matches wordt per thema een team afgevaardigden gekozen (max 7 per team) die vervolgens als beleidsbepalers aan de slag gaan.

Bottom line
Het ultieme doel van OSD is om ervoor te zorgen dat mensen werken vanuit passie en er hierdoor voor zorgen dat onze community in zijn geheel vooruit gaat. OSD streeft ernaar om machtsspelletjes en lobby`s te beperken of op te doen lossen. In het ultieme OSD model bestaat welvaart uit het waarborgen van randvoorwaarden waarbinnen iedereen zich kan bezighouden met zijn passies en op deze manier waarde toevoegt aan het collectief en zorgt voor vooruitgang.

Gevolgen?

  • Ondernemende houding en ondernemend gedrag wordt gestimuleerd
  • Adaptatie van normen en waarden is noodzakelijk om invloed uit te kunnen oefenen
  • Betrokkenheid is noodzakelijk om invloed uit te kunnen oefenen
  • De juiste mensen op de juiste plek
  • Waardetoevoeging aan het collectief zonder socialistische toestanden
  • Zeer hoog niveau van transparantie
  • Minder “politiek” bedrijven, meer aanpakken en toewerken naar oplossingen

Invloed op belastingen?
Moeilijk te voorspellen, maar ik kan me goed indenken dat communities door deze nieuwe structuur zelf zorg kunnen dragen voor tal van zaken war normaal veel belastinggeld aan besteed zou moeten worden. Besluitvorming wordt natuurlijker en efficienter en doordat er bestuurd wordt vanuit intrinsieke motivatie worden besluiten zuiverder en minder onderhevig aan machtsblokken of politieke belangen.

Je zou zelfs kunnen denken over manieren om crowdfunding in te zetten om bepaalde initiatieven uit te rollen, waardoor een deel van de financiele middelen die normaal geind worden voor belastingen nu direct gealloceerd worden aan bepaalde aandachtsgebieden.

Gevolgen voor bestaande branches en belangengroepen?
Deze zullen er zeker zijn. Van projectontwikkelaars die overbodig worden tot zorgverzekeraars die niet alleen maar uit meer zijn op winstmaximilisatie. Uiteraard is dit een proces wat niet 1-2-3 effect zal hebben. Feit is echter dat er op deze manier “change from within” mogelijk is. Een dergelijke paradigma shift kan ervoor zorgen dat we gezamelijk ervoor zorgen dat zaken worden aangepakt die daadwerkelijk in ons belang zijn als collectief.