• Home
  • Blog
  • De versmelting van online en offline in retail-land

De versmelting van online en offline in retail-land

Ik merk dat er steeds meer signalen naar boven komen dat de “stenen” winkel het aan het verliezen is van de webshop. Welke ontwikkelingen kunnen we de komende jaren verwachten en betekent dit echt het einde van de kleine detaillist?

Nee, de ontwikkelingen hoeven zeker niet het einde te betekenen voor kleine detaillisten.
Feit is dat het voor detaillisten met een stenen winkel steeds moeilijker wordt om het hoofd boven water te houden. Een winkelier wil doen waar zijn hart ligt en waar hij goed in is: zijn producten verkopen in de winkel en persoonlijk contact hebben met klanten.
Het combineren van een stenen en een online winkel leidt bij veel winkeliers tot een verminderde focus en daarmee tot een suboptimaal rendement.

Het besef is echter nog niet tot iedere winkelier doorgedrongen dat de wereld aan het veranderen is. De manier waarop mensen met informatie omgaan, zoeken, bepalen waar ze winkelen, waar ze zin in hebben en waar ze tijd voor vrij maken verandert en zal de komende jaren blijven veranderen.

Er zal echter altijd behoefte blijven bestaan aan winkeliers die goed zijn in hun vak en die dit gevoel ook op hun klanten kunnen overbrengen. Feit is alleen dat oriëntatie van potentiële klanten steeds meer verschuift naar online. Online worden prijzen vergeleken en online wordt bepaald waar consumenten een product kunnen vinden. Winkeliers met alleen een stenen winkel missen voor een groot deel de aansluiting met dit evoluerende gedrag van consumenten.

De vraag is dus niet of een winkel offline of online moet zijn, de vraag is hoe bestaande winkeliers mee kunnen evolueren met de veranderende omgeving en in kunnen spelen met veranderend gedrag van consumenten.

Visie
De online wereld en offline wereld zal de komende jaren steeds meer met elkaar vervlochten worden. Het concept winkel is in de toekomst niet meer onder te verdelen tussen online en offline. Het besef zal doordringen dat oriëntatie en aankoopprocessen separaat van elkaar zijn gaan lopen, waarbij de oriëntatie hoofdzakelijk online ligt, maar waarbij er nog steeds ruimte is om de aankoop offline te doen.

Wat betekent dit in de praktijk?
In de praktijk betekent dit dat er een platform nodig is dat het makkelijk maakt voor consumenten om zich online te oriënteren, maar dat tegelijkertijd consumenten terughaalt de winkels in, simpelweg vanwege het feit dat de consument daar krijgt wat hij zoekt: persoonlijke service, vakkennis en geen gedoe met terugsturen van producten.
Het is niet voor niets dat grote partijen met grote distributienetwerken aan het shoppen zijn om hun positie in retailland verder uit te bouwen (zoals Ahold dat Bol.com overneemt). Wat deze grote partijen echter nooit voor elkaar kunnen krijgen is om al die eigenschappen aan te bieden die een kleine retailer juist wel in zich heeft.

Binnen We Are Media volgen we de ontwikkelingen op de voet en we zijn al enige tijd geleden begonnen met onderzoek onder consumenten, winkeliers en webwinkels om te bepalen hoe een goede oplossing eruit zou kunnen zien. Op dit moment zijn we bezig om deze oplossing ook daadwerkelijk te bouwen en we zullen jullie dan ook op de hoogte houden over de vorderingen en ontwikkelingen!