20 February, 2012 Chris

Vandaag kwam ik een filmpje tegen via Affiliateblog.nl wat helder weergeeft wat cookies zijn en op welke manier deze door websites worden gebruikt. Nu is er een richtlijn uitgegeven door de Europese Unie die lidstaten dwingt om wetgeving te formuleren die ervoor zorgt dat inwoners van deze lidstaten van tevoren toestemming geven voor het gebruik van cookies.

De belangrijkste observatie die in het filmpje gedaan wordt is dat er op het world wide web zoveel diensten gratis zijn, juist doordat er gebruik wordt gemaakt van cookies. Zonder cookies kunnen we straks misschien geen gratis gebruik meer maken van gmail, google docs, etc. Nu ben ik zeker voorstander van het waarborgen van persoonsgegevens en privacy, ook als het om online privacy gaat. Maar streeft deze wetgeving het doel niet voorbij?

Het uitrollen van deze wetgeving lijkt intuïtief nogal tegenstrijdig te zijn ten opzichte van een aantal factoren:

Ten eerste wordt er hier wetgeving lokaal (op lidstaat niveau) uitgerold, terwijl we te maken hebben met een wereld wijd web.

Dit betekent dat de aanpak van deze wetgeving niet efficiënt aangepakt kan worden. Het is niet voor niets dat slechts 3 lidstaten de eerder gestelde deadline hebben gehaald.

Ten tweede zorgt de implementatie van een dergelijke wetgeving ervoor dat de gebruikerservaring sterk wordt verstoord en dat lidstaten van de EU economische schade kunnen oplopen.

Op iedere website een vervelende pop-up krijgen met de vraag of je cookies wilt toestaan kan erg op de zenuwen gaan werken. Daarnaast kunnen lokale economieën schade ondervinden omdat er een online concurrentienadeel ontstaat. Als er in Nederland geen gebruik gemaakt mag worden van cookies dan zullen online inkomsten van Nederlandse bedrijven afnemen ten opzichte van landen die niet over een dergelijke cookiewetgeving beschikken

En ten derde rust het world wide web juist op een fundering die voor een groot deel gebaseerd is op het gebruik van cookies.

Zonder cookies waren er tal van gratis diensten niet gratis geweest. Sterker nog, zonder cookies waren de meeste van deze diensten niet eens ontwikkeld.

Het blijkt wel weer dat dit een typisch voorbeeld is van nieuwe wetgeving die opgesteld is vanuit een oude blik. Doordat wetgevers op een ouderwetse manier kijken naar privacybescherming zien ze niet in dat de gevolgen juist een averrechts effect kunnen hebben op tal van (economische) factoren. En dat is volgens mij niet iets wat we op dit moment kunnen gebruiken…

Chris

Mede-oprichter van We Are Media. Online ondernemer. Ideeëntuinman Vertaler van idee naar concept. Van concept naar praktijk. Projectmanagement. Online Marketing & Affiliatemarketing. Blogger. Kennis- en visieontwikkeling. Doen waar je energie van krijgt.