Gisteren maakte Mark Zuckerberg via Facebook bekend dat Facebook Instagram over heeft genomen voor 1 miljard dollar.
“Met slechts 13 werknemers komt dit neer op een bedrag van gemiddeld 77 miljoen per werknemer,” melden diverse mediabronnen vandaag. De reden achter de overname is natuurlijk niet het aantal medewerkers, maar het sociale netwerk an sich dat zich de afgelopen tijd via Instagram heeft gevormd. Daarnaast zijn de functionaliteiten van Instagram complementair aan de mogelijkheden van Facebook met betrekking tot het delen van foto`s. Facebook heeft de financiële middelen dus doet hiermee een logische overname.
Ook de uitleg van Zuckerberg zelf komt erg plausibel over:
“This is an important milestone for Facebook because it’s the first time we’ve ever acquired a product and company with so many users. We don’t plan on doing many more of these, if any at all. But providing the best photo sharing experience is one reason why so many people love Facebook and we knew it would be worth bringing these two companies together.”
Plausibel en logisch of niet, of Instagram ook echt 1 miljard dollar waard is gaan we de komende jaren ongetwijfeld zien. De vraag is hoe lang de bomen blijven groeien voor Facebook en of en wanneer de social media bubble uit elkaar klapt.
Gezien de vlucht die mobile photosharing heeft genomen het afgelopen jaar zou het me niets verbazen als er op de achtergrond meerdere kapers op de kust waren voor Instagram, waardoor de prijs behoorlijk opgedreven is. Een erg mooie interpretatie van bovenstaande quote van Zuckerberg wordt dan ook gedaan door Anand Choudhary op Facebook:
“My translation: Facebook was scared shitless and knew that for first time in its life it arguably had a competitor that could not only eat its lunch, but also destroy its future prospects. Why? Because Facebook is essentially about photos, and Instagram had found and attacked Facebook’s achilles heel — mobile photo sharing.”