10 March, 2011 Chris

free hugs campaignNet een tafeltennis- brainstorm sessie gedaan met Sebas en ik weet niet meer precies hoe we er op kwamen, maar Sebas kwam met een voorbeeld van

een van de meest succesvole viral video`s ooit:

Van de free hug movement had ik wel eens wat gehoord, maar vreemd genoeg was ik nog niet een van de (op het moment van schrijven) 67.603.976 mensen die de video inmiddels hebben bekeken.

Geen idee of de beste man eraan gedacht heeft om een advertentieprogramma als adsense toe te voegen aan het filmpje. Want een video met zo veel views had gemakkelijk een tonnetje kunnen opleveren.

Hoe alom vertegenwoordigd dit fenomeen zich over de wereld verspreid heeft vond ik dan ook tekenend toen ik in november 2010 in een restaurant in Bangkok vlak bij Kao San Road een free hug kreeg van een Amerikaan op blote voeten met een rieten hoed en een T-shirt aan met daarop “free hugs.” Zijn “salespitch” was: “It seems that everybody in this city wants to sell you something, so I decided to give something away for free instead.”

Toen ik hem een week later 2000 kilometer verderop zag lopen in een noordelijke stad in Thailand verscheen er dan ook een glimlach op mijn gezicht.

De beste virals zijn authentiek en out-of-the box. En gelukkig hoeft er ook niet altijd geld mee verdiend te worden:). Sabbatical opnemen en maandenlang over de wereld rondreizen om free hugs uit te delen aan ramdom strangers…ja dan ben je een held.

 

, ,

Chris

Mede-oprichter van We Are Media. Online ondernemer. Ideeëntuinman Vertaler van idee naar concept. Van concept naar praktijk. Projectmanagement. Online Marketing & Affiliatemarketing. Blogger. Kennis- en visieontwikkeling. Doen waar je energie van krijgt.