4 October, 2011 Chris

Het is inmiddels bevestigd door Google dat er enkele dagen geleden (28 september) een nieuwe update is uitgerold voor het Panda Algoritme. Google Panda heeft een aantal wijzigingen aangebracht aan het zoek-algoritme van de zoekmachine die, aldus Google, de strijd aangaan met websites die weinig kwalitatieve content te bieden hebben, content van andere websites halen en nog een groot aantal factoren die de “user experience” negatief beinvloeden. Doel van Google Panda is om de meest kwalitatieve websites met de beste user experience het hoogst in de zoekresultaten te krijgen.

Historie

In de loop van 2011 zijn er, met tussenpozen van weken een aantal Panda updates uitgerold. Toen Panda update 1.0 uit kwam, hadden de aanpassingen enkel nog effect op Engelstalige sites. Met de daaropvolgende updates werd Google Panda geleidelijk uitgerold over de rest van de wereld. De panda spreekt inmiddels ook Nederlands en dit zal dus ook aan vele Nederlandse websites niet ongemerkt voorbij gaan.

De Panda Updates tot nu toe:

Panda Update 1.0: 24 februari 2011
Panda Update 2.0: 11 April 2011
Panda Update 2.1: 10 mei 2011
Panda Update 2.2: 16 juni 2011
Panda Update 2.3: 23 juli 2011
Panda Update 2.4: 12 augustus 2011
Panda Update 2.5: 28 september 2011

Bron: Seroundtable.com

Getroffen websites

Panda 2.5 heeft wereldwijd vele websites getroffen. Op blog.searchmetrics.com is een overzicht geplaatst van de grootste verliezers en grootste winnaars in traffic. Opvallende getroffen websites zijn onder meer consumeraffairs.com met een daling van 78% in traffic, thenextweb.com met een daling van 48% in traffic en technorati.com met een daling van 73% in traffic. Cijfers die er dus niet om liegen en cijfers die menig webmaster of online concept niet onberoerd zullen laten.

Winnaars

Voor iedere verliezer is er normaal gesproken ook een winnaar en dus vinden we ook een rijtje met grootste winnaars terug. Opvallend genoeg is een van de grootste winnaars een website die in handen van Google zelf is, namelijk youtube.com waar een groei van 10% in Google traffic werd vastgesteld na de Panda 2.5 update. Ook Google onderdeel Android.com mis terug te vinden in het lijstje winnaars. Daarnaast vinden we onder andere Zappos.com terug en een aantal websites die onderdeel uitmaken van grote media bedrijven. Een opvallende winnaar is hubpages.com, een website die juist hard getroffen werd door eerdere Panda updates.

Complottheorie

Op meerdere internetfora wordt inmiddels druk gespeculeerd over de achterliggende redenen van de laatste Panda update. Zo is het bijvoorbeeld wel heel toevallig dat veel websites en fora met user- generated content hard getroffen zijn door de update, maar dat Youtube (ook een user-generated paltform) een van de grootste winnaars is. Het lijkt er dus op dat Google zijn eigen initiatieven een voorkeursbehandeling geeft en zo traffic van andere websites wegsnoept om de eigen zak te spekken. Het mes snijdt voor Google overigens aan twee kanten, want wanneer de traffic van (directe) concurrenten daalt, worden deze partijen gedwongen om op andere manieren hun bezoekers op peil te houden. In de praktijk komt dit neer op meer aankopen van betaalde traffic zoals Google product Adwords.

Een tweede constatering die gedaan kan worden is dat het leeuwendeel van de winnaars bestaat uit websites die eigendom zijn van grote media conglomeraten en dat veelgetroffen websites hun directe (onafhankelijke) concurrenten zijn.

Conclusie

De Google Panda 2.5 update is niet ongemerkt ingevoerd en heeft vele websites getroffen, terwijl anderen juist profiteerden. Onder de getroffen websites vinden we populaire sites terug waarop een dergelijke update van het algoritme onverwacht veel impact heeft. De intentie van het aanbieden van relevante en kwalitatieve content aan gebruikers van de zoekmachine is uiteraard goed, maar het is nog maar de vraag of de zoekresultaten op dit moment ook daadwerkelijk een betere user-experience teweeg hebben gebracht.

Lees verder over hoe te herstellen van het Panda Effect

Chris

Mede-oprichter van We Are Media. Online ondernemer. Ideeëntuinman Vertaler van idee naar concept. Van concept naar praktijk. Projectmanagement. Online Marketing & Affiliatemarketing. Blogger. Kennis- en visieontwikkeling. Doen waar je energie van krijgt.