23 May, 2012 Chris

Is het einde van de winkels in zicht? Niet wanneer winkeliers inzien dat opereren vanuit een collectief het verschil kan maken.

Het inleidende verhaaltje houd ik in deze blogpost kort. Als je dit leest ben je waarschijnlijk geinteresseerd in de ontwikkelingen omtrent “het nieuwe winkelen.” Als je niet weet wat het nieuwe winkelen inhoudt of nog niet overtuigd bent van het feit dat er veranderingen nodig zijn in retailland, neus dan vooral eens rond op de rest van ons blog!

Onder ZZP-ers zien we de laatste jaren een ontwikkeling plaatsvinden; er ontstaan steeds meer samenwerkingsverbanden. Eenpitters bundelen krachten en delen kennis, diensten en ervaring om op deze manier sterker te worden en meer slagkracht te hebben. De voornaamste reden dat dit tegenwoordig mogelijk is, komt door social media. Social media heeft ervoor gezorgd dat ondernemers elkaar makkelijk kunnen vinden, elkaar vragen kunnen stellen en elkaar verder kunnen helpen. Op deze manier vinden ZZP-ers elkaar en werken ze samen, maar toch zelfstandig. Sommige ondernemers vullen elkaar aan, maar ook concurrenten werken samen om op deze manier bijvoorbeeld geen nee hoeven te verkopen tegen een potentiële klant wanneer een opdracht niet in de planning past. Deze nieuwe manier van werken en samenwerken noemen we voor het gemak even “collectief ondernemen.”

Wat bedoelen we hier met “collectief ondernemen”? Hiermee bedoelen we niet dat alle winkeliers zich opeens moeten gaan samenvoegen tot 1 organisatie. De kracht van een winkelier ligt juist voor een groot deel in zijn specifieke kennis en ervaring met betrekking tot de specifieke niche waar de winkelier in opereert. Feit is echter dat (vooral de kleinere) winkeliers op dit moment de slag aan het verliezen zijn. Winkelstraten worden gedomineerd door grote ketens en marktaandeel wordt afgesnoept door webwinkels.

In sommige steden zoals Ede en Veenendaal zien we initiatieven ontstaan die vanuit een collectief zijn georganiseerd. op deze manier werken winkeliers en overige partijen samen om actief een situatie te creeren waarin de winkelier ook over 10 jaar en later nog deel uitmaakt van het straatbeeld.

Waarom is collectief ondernemen geschikt voor winkeliers?

Vanwege de volgende twee redenen:

1. Winkeliers delen een winkelgebied met andere winkeliers (geografische binding)
2. Winkeliers hebben een gemeenschappelijk doel, namelijk het veilig stellen van hun business en het mee evolueren met de veranderende retail omgeving (doelbinding)

Aangezien het gezamelijke doel van winkeliers tegenwoordig in essentie letterlijk overleven betekent is de urgentie groot genoeg om hiervoor samen te gaan werken, ook met concurrenten.

Samenwerking onder winkeliers zou plaats kunnen vinden op de volgende gebieden:

  • Centrale coordinatie op het gebied van online vindbaarheid
  • Gemeenschappelijke promotie van het winkelgebied
  • In kaart brengen van de achterban van alle separate winkels in 1 overzicht, bijvoorbeeld via een netwerkgroep op social media
  • Collectief investeren in educatie, workshops en advies omtrent het nieuwe winkelen
  • Collectief investeren in het aantrekkelijker maken van het winkelgebied en het stimuleren van “funshopping.”
  • Collectief inzetten van Narrowcasting
  • Collectief inzetten van loyaliteitsprogramma`s

Belangrijk punt in dit verhaal is dat er een goede centrale coordinatie is die ook affiniteit heeft met ontwikkelingen op het gebied van informatietechnologie. Dit, omdat het orientatieproces van de consument tegenwoordig voor een groot deel online gebeurt en omdat het verzamelen van verkoop- en klant-informatie steeds belangrijker wordt. Collectief ondernemen betekent ook dat je binnen een collectief die zaken (kennis, expertise, ervaring, netwerk) deelt waar je goed in bent. In de praktijk betekent dit dat binnen een winkelierscollectief eenieder zijn steentje bij kan dragen, hetzij op andere gebieden.

Het nieuwe winkelen staat nog in de kinderschoenen en er zullen de komende periode nog zeer veel ontwikkelingen plaatsvinden. We proberen je via dit blog zo goed mogelijk op de hoogte te houden.

Ben je geinteresseerd in het nieuwe winkelen en de mogelijkheden op het gebied van het nieuwe winkelen, dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen.

Chris

Mede-oprichter van We Are Media. Online ondernemer. Ideeëntuinman Vertaler van idee naar concept. Van concept naar praktijk. Projectmanagement. Online Marketing & Affiliatemarketing. Blogger. Kennis- en visieontwikkeling. Doen waar je energie van krijgt.