• Home
  • SEO
  • Hoe te herstellen van het Panda Effect

Hoe te herstellen van het Panda Effect

In het vorige artikel heb je kunnen lezen dat er een nieuwe update van Google panda (versie 2.5) is gelanceerd. Menig webmaster zal zich daarom de komende tijd bezig houden met het doen van aanpassingen aan websites om de traffic die via Google binnenkomt op peil te houden.

De meningen zijn weliswaar nogal verdeeld over welke aanpassingen en verbeteringen aan websites nu daadwerkelijk werken en of deze aanpassingen ook daadwerkelijk werken. Echter, het uiteindelijke doel dat Google wil bereiken is dat de gebruikers-ervaring op websites naar een hoger plan wordt getrokken. En gelukkig zijn er tal van zaken die een webmaster kan doen om deze gebruikers-ervaring te verbeteren. We zetten er een aantal voor je op een rij:

Een aantal acties die ondernomen kunnen worden om te herstellen van het Panda effect:

1. Verwijder duplicate content

2. Verbeter de performance van de website (laadtijd pagina`s); dit kan onder meer door het terug brengen van het aantal plugins dat je gebruikt, door je url structuur aan te passen of door snellere hosting of een dedicated server te nemen.

3. Verbeter de bounce-rate; zorg er dus voor dat bezoekers niet direct het venster weg klikken nadat ze op een pagina van je website terecht komen.

4. Verbeter de time-on-site; dit kan onder meer door kwalitatieve content en betere navigatiemogelijkheden.

5. Zorg voor kwaliteitscontent van minimaal 250 woorden: verwijder pagina`s met content die weinig waarde toevoegen of pas deze pagina`s aan.

6. Zorg voor goede en makkelijke navigatie op de website

7. Zorg voor een goede structuur en relevante interlinking van je webpagina`s

8. Zorg voor relevante uitgaande links

9. Minimaliseer het aantal geindexeerde pagina`s die weinig of geen waarde toevoegen. Als je tags gebruikt kun je bijvoorbeeld de tags “no follow” voor Google meegeven, waardoor Google deze pagina`s niet meer meeneemt in zijn berekeningen.

10. Google weegt steeds meer mee in hoeverre webpagina`s worden gedeeld via social media. Zorg dus in ieder geval voor de zgn. share buttons waarmee gebruikers met een klik een pagina of artikel kunnen delen via bijvoorbeeld Facebook of Twitter.

11. Zorg ervoor dat de website niet te veel advertenties bevat.

12. Gebruik Google Analytics en Google Webmastertools om data te analyseren en trends te ontdekken.

13. Blijf (hernieuwde) aandacht besteden aan SEO en zorg dat crawl fouten worden hersteld (te raadplegen in Webmastertools)

14. Denk vanuit de optiek van de gebruiker, creëer je content niet alleen voor zoekmachines.

15. Bescherm je content, als je ziet dat jou content elders op het web wordt over genomen, report dit dan.

16. Zorg er voor dat artikelen diepte hebben, dat je uniek bent en snel reageert als er nieuwswaarde zit in een onderwerp. Deze elementen dragen bij aan authoriteitspositie.

Naast bovenstaande punten is het natuurlijk uiterst belangrijk dat je door middel van continue analyse van data en statistieken uitvogels wat wel en niet werkt voor jou website. Het is een kwestie van testen, testen en nog eens testen. Als je getroffen bent door de laatste Panda update dan is dat natuurlijk behoorlijk klote, maar onderaan de streep zorgt het er wel voor dat webmasters vanuit een andere bril gaan kijken naar user experience en de gebruikersvriendelijkheid van websites en content. Hierin lig dan ook een kans voor veel websites om boven water te komen drijven ten opzichte van hun concurrenten. Waarschijnlijk zal de Pandabeer de komende maanden nog wel wat spastische sprongen blijven maken. Daarom is het noodzaak om als webmaster bovenop alle ontwikkelingen te blijven zitten. Lees dan ook de webmaster weblogs van Google en houd de diverse fora in de gaten waar over deze onderwerpen worden gesproken.