26 October, 2012 Chris

logo UCEMasterclass ondernemerschap 25-10-2012 – Utrecht Center for Entrepreneurship

Een paar weken terug waren we op Tedx Delft. Na dit evenement hebben we meteen maar besloten naar meer events te gaan met sprekers waardoor je geprikkeld en geïnspireerd kan worden. Toen de uitnodiging kwam van het Utrecht Center for Entrepreneurship voor een 6-delige masterclass, hebben we ons dan ook maar meteen met een WAM delegatie ingeschreven. Gisteravond was de aftrap tijdens de eerste masterclass met het thema “Innovatief en ambitieus ondernemen.”

De avond werd gehouden bij de Universiteit Utrecht op de Uithof. Al bij de entree (met broodjes) was het mooi te zien dat er een gemêleerd publiek op deze avond was af gekomen. Zo bleek ook even later toen we eenmaal in de zaal plaats namen. Alumni van de UU en de HU, Utrechtse ondernemers, studenten, medewerkers van de UU en HU en dit alles in een redelijk evenredige verdeling.

Erik Stam

Eerste spreker van de avond was Erik Stam, Hoogleraar Ondernemerschap en Innovatie (UU). Stam schetste het kader waarbinnen het Utrecht Center for Entrepreneurship is opgericht en wat de uitgangspunten en doelstellingen van dit initiatief zijn. Daarnaast werden een aantal cijfers en grafieken getoond met de betrekking tot entrepreneurship en intrapreneurship in Nederland en de plaats van Nederland ten opzichte van de rest van de wereld. Nu mag ik dan wel academisch geschoold zijn, als ondernemer is mijn aandachtsspanne voor academische college`s redelijk beperkt te noemen. Al moet ik hierbij zeggen dat Stam een behoorlijk toegankelijk en enthousiast verhaal had en op deze manier een goede basis legde voor de overige sprekers van de avond.

Martijn Blom

Het academische kader dat was gelegd werd vervolgens vakkundig ingekleurd door de tweede spreker van de avond, Martijn Blom. Deze ondernemer en informele investeerder stond aan de wieg van een hele serie van ondernemingen zoals Jongehonden, Dutch Learning Company, Afrika Unsigned en alsKOOL Daarnaast helpt hij met Droomzaken startups om uit het woelige water te geraken en door te stoten naar de “FUN” periode, waarin een onderneming vleugels krijgt en extra energie vrij komt, aldus Blom. Dat Blom ervaring heeft met spreken voor publiek was goed te zien en te ervaren. Vanuit een rustig begin wist hij zijn talk goed op te bouwen naar een zeer enthousiast en inspirerend verhaal waar het publiek tot aan het einde geboeid naar luisterde.

Floris Croon

Na een korte pauze, het slotstuk van de avond in de vorm van Floris Croon, ook wel bekend als de wederhelft van Cees Boer en oprichter van strategisch adviesbureau Boer & Croon. Een totaal andere spreker dan zijn voorganger met een totaal andere achtergrond, maar een bak aan ervaring en zeer veel scherpe inzichten.

Een aantal quotes van Croon:

“In een succesvol bedrijf heb je twee types nodig: een man in pak (dat ben ik, en een autoverkoper (wijzend naar Martijn Blom), dat is hij!”

“De klant stelt altijd de verkeerde vraag”

“Een eigenwijze ondernemer is dom”

“Laat de klant jou verkopen”

Ook Croon weet het publiek tot aan de laatste minuut en laatste vraag vanuit het publiek te boeien en doet dit wederom vanuit een heel ander perspectief dan de voorgaande sprekers. Deze man heeft een schat aan ervaring en dat kun je merken. De ene na de andere oneliner wordt op het publiek afgevuurd op een manier waarop het publiek aan het denken wordt gezet.

Ik kan oprecht zeggen: petje af voor deze eerste masterclass. Een goede balans tussen type sprekers, verschillende invalshoeken en genoeg mogelijkheden tot interactie met het publiek. Ben benieuwd of dit niveau vastgehouden kan worden tot aan de laatste masterclass. Wat ons betreft een zeer geslaagde avond. Na afloop nog even nageborreld in the Basket en wat leuke contacten op gedaan. Volgende keer zijn we er weer bij!

 

 

, , , , ,

Chris

Mede-oprichter van We Are Media. Online ondernemer. Ideeëntuinman Vertaler van idee naar concept. Van concept naar praktijk. Projectmanagement. Online Marketing & Affiliatemarketing. Blogger. Kennis- en visieontwikkeling. Doen waar je energie van krijgt.