15 February, 2012 Chris

Toen het internet in de jaren `90 langzaamaan begon uit te groeien tot het gemeengoed wat het tegenwoordig in onze westerse wereld is, was er bij mij nog geen besef van wat er twee decennia later allemaal mogelijk zou zijn.

Het internet zag ik als een ietwat schunnige plek waar vunzigheid voor het oprapen lag en dit werd bevestigd door klasgenoten die naar school kwamen met uitgeprinte foto`s die ze op illustere websites als rotten.com hadden gevonden. Wat men ook wel eens wilde doen was chatsessies uitprinten. Jawel je leest het goed. Chat sessies werden uitgeprint en doorgelezen door klasgenoten die smakelijk konden lachen over de gesprekken die zich daar – op het internet – afspeelden. Het was een tijd waarin nog niet veel mensen internet hadden (het werd toen nog “internet hebben” genoemd, in plaats van “online zijn”). En degenen die internet hadden maakten verbinding via een telefoonlijn die eerst een tijd een oorverdovende herrie maakte alvorens je in de gelegenheid was om een websiteadres (we noemden het toen nog geen url) in te toetsen. Vervolgens duurde het wel even voordat een webpagina was geladen, maar vergeleken met de laadtijd van een spelletje op de Commodore 64 waar we aan gewend waren was het internet snel en high tech. Het internet werd vooral gebruikt als papier achter glas: bedrijven kopieerden hun brochureteksten over naar het net en het internet begon toen nog echt op startpagina.nl

Nu, anno 2012 zijn de tijden verandered. We hebben geen internet meer, maar we zijn online. Niet alleen via de PC, maar ook via onze laptops, tablets en smartphones. Websites laden snel  – en dat moet ook – want anders worden ze afgestrafd door het Google zoek-algoritme. Websites zijn tegenwoordig “3.0” en het oorspronkelijke eenrichtingsverkeer is veranderd in interactie, feedback en proactieve klantenservice. We delen alles in ons leven online en onze vrienden beïnvloeden tegenwoordig de zoekresultaten die wij krijgen als we een zoekterm in Google invoeren. Op school aankomen met een uitgeprinte chatsessie? We laten gewoon de history zien op onze smartphone. En rotten.com is inmiddels al lang vergane glorie.

Ik heb tegenwoordig een hele andere perceptie van online zijn dan vroeger. Tegenwoordig zet je `s morgens je laptop aan. Op kantoor, thuis, bij starbucks, in de trein, in Azië, in Amerika, waar dan ook. Je communiceert via email, whatsapp, Facebook en Twitter, maar je kiest je kanaal voor ieder specifiek doel en specifieke vorm van communicatie. Je deelt documenten via Google docs, plant je week via Google calendar en houdt je acties bij met wunderlist. Tegenwoordig is het enige wat je nodig hebt om te kunnen voorzien in je levensonderhoud een computer en een werkende internetverbinding.

En dat dat kan, daar ben ik het internet best wel dankbaar voor.

Chris

Mede-oprichter van We Are Media. Online ondernemer. Ideeëntuinman Vertaler van idee naar concept. Van concept naar praktijk. Projectmanagement. Online Marketing & Affiliatemarketing. Blogger. Kennis- en visieontwikkeling. Doen waar je energie van krijgt.