• Home
  • Blog
  • Masterclass: Het creëren van enthousiaste klanten

Masterclass: Het creëren van enthousiaste klanten

Gisteravond was het tijd voor de derde masterclass, georganiseerd door het Utrecht Center for Entrepreneurship. Aangezien ik zelf de vorige bijeenkomst had gemist door een bezoek aan Tedx Utrecht was ik benieuwd wat voor sprekers we deze keer voorgeschoteld zouden krijgen.

Het onderwerp was vooraf nog niet helemaal duidelijk. Online marketing, multi-channel marketing, branding, het creëren van enthousiaste klanten… Dit soort onderwerpen kun je natuurlijk heel breed in steken. Maargoed, ik laat me graag verassen.

Gerrita van der Veen

Zoals gebruikelijk in de masterclass werd er afgetrapt door een spreker, verbonden aan een kennisinstelling. Deze keer was de eer aan Gerrita van der Veen, Lector aan de Hogeschool Utrecht, Faculteit Economie & Management (waar ik zelf ook heb gestudeerd). Van tevoren werd al aangekondigd dat Gerrita van der Veen meteen na haar presentatie door moest naar een volgende afspraak. En achteraf was dat best jammer, aangezien de materie die door Gerrita werd gepresenteerd best wel interessant was en er ongetwijfeld vragen bleven hangen in het publiek. Er werden een aantal zaken en uitdagingen op het gebied van multi-channel management aangestipt en er werden tools aangereikt (in de vorm van kwadranten) waarmee je online doelgroepen kunt classificeren.

De belangrijkste boodschappen van Gerrita van der Veen:

  • De belangrijkste doelstelling in multi-channel management is het creëren van optimale klantwaarde in de gehele customer journey (jaja, de vaktermen vlogen door de lucht deze avond).
  • Geef de klant grip: van kanaalfocus naar klantfocus , van waar naar waarom en van kanaalstrategie naar navigatiestrategie
  • In veel organisaties is business model innovatie nodig om op een effectieve manier multi-channel te kunnen opereren

Hans Bartman

De tweede spreker was een ondernemer die vrij recent gestart is met zijn bedrijf Online Department. Online Department is gespecialiseerd in customer experience en business development. De slogan van Hans: “Emotional Design = Good for business.” Als echte bourgondiër illustreerde Hans zijn verhaal met het voorbeeld van El Bulli, het Spaanse “food design” restaurant dat al tal van prijzen heeft gewonnen. Daarnaast werd een alternatieve piramide van Maslow geschetst, maar dan voor online concepten. Leuke en herkenbare voorbeelden werden gegeven en een aantal “engagement methods” werden aangereikt.

De belangrijkste boodschappen van Hans Bartman:

  • De online piramide van gebruikersbehoeften begint met functionaliteit, gevolgd door gebruiksvriendelijkheid, betrouwbaarheid en tot slot onvergetelijk-heid. Om een onvergetelijke indruk achter te laten op de online bezoeker moeten de eerste drie lagen goed zitten.
  • Engagement methods: (1) Delighted content (2) Help, (3) Persuasive content & stimulation language, (4)Elements of surprise, (5) Audio video & Animation, (6) High fives & rewards
  • UX Design Principles: (1) Have empathy, (2) Design flows, not pages, (3) Focus: present few choices, (4) Be credible & thrustworthy en (5) Make it unforgettable.

Maarten Neeskens

Het slotstuk van de avond en duidelijk de meest ervaren spreker van het gezelschap was Maarten Neeskens van Brandson. Zijn verhaal in het kort: DJ in de jonge jaren – Passie voor innovatie – Betekenis geven aan merken Maarten weet als geen ander wat de waarde is van een onderscheidende identiteit en gevoel dat achter een merk zit. Op een duidelijke manier zette hij uiteen wat de waarde is van branding en hoe belangrijk het is om niet alleen een functionele betekenis te geven aan een merk maar juist ook een psychosociale. Inspirerend verhaal en leuke interactie met het publiek!

De belangrijkste boodschappen van Maarten Neeskens:

  • Adverteren is de hoge prijs voor het gebrek aan merkkracht
  • Maak een verhaal en geef zo betekenis aan je merk
  • Zorg dat een brand een associatieset met zich mee draagt met merkkracht, met een magnetische aantrekking, met nostalgie, met persoonlijke hooks.

Tot slot

Deze derde masterclass was wederom inspirerend en leerzaam, zeker als je (zoals wij) werkzaam bent in vakgebieden die te maken hebben met online marketing en branding. Ik denk echter wel dat een aantal mensen in de zaal enigszins verward waren over wat ze voorgeschoteld zouden krijgen en wat er uiteindelijk allemaal werd behandeld. Mogelijk kwam dat omdat het thema erg ruim was opgezet. Desondanks wisten de sprekers wel goed in te haken op hun voorgangers, waardoor er uiteindelijk een redelijk cohesief geheel ontstond en het in ieder geval in onze ogen weer zeker een geslaagde avond was. Sprekers, organisatie en deelnemers bedankt en tot de volgende masterclass!