• Home
  • Blog
  • Retail 2020: Het Nieuwe Winkelen

Retail 2020: Het Nieuwe Winkelen

“De tijden zijn definitief voorbij dat de klant als vanzelfsprekend naar u komt. In deze bijeenkomst hoort u meer over de koopkracht- en klantenbinding in uw eigen winkelgebied en hoe u de inrichting van uw winkel(gebied) kunt afstemmen op de toekomst”

Dit meldt de website van de Kamer van Koophandel met betrekking tot de bijeenkomsten voor “Retail 2020: Het Nieuwe Winkelen.” Door het hele land worden de komende tijd bijeenkomsten georganiseerd waar geinteresseerden gratis langs kunnen komen om zich te laten voorlichten en bijpraten met betrekking tot de veranderingen in retailland. Partijen als de Kamer van Koophandel, CBW Mitex, Syntens en HBD bundelden hun krachten en kennis om te komen tot deze avond voor winkeliers. Gezien onze interesse in deze ontwikkelingen bezochten we een aantal van deze bijeenkomsten. In deze blogpost doen we kort verslag van een impressie per bijgewoonde bijeenkomst.

16-04-2012
Alphen aan den Rijn

De helft van de (70% gevulde) zaal is afkomstig uit Alphen aan den Rijn. Het gezelschap bestaat naast winkeliers en winkeliersverenigingen uit brancheorganisaties, ambtenaren en overige mensen die geïnteresseerd zijn in de besproken onderwerpen. De eerste presentatie wordt gegeven door Inge van Oostende van de gemeente Alphen aan den Rijn die een onderzoek presenteert. Aan de hand van een aantal reacties uit de zaal merk je dat er redelijk wat onvrede en frustratie onder de winkeliers zit jegens de overheid in het algemeen. De tweede spreker is Marcel Evers van CBW Mitex die een sterke en flitsende presentatie geeft over de ontwikkelingen op het gebied van online en offline winkelen, techniek, social media en noem maar op. De laatste presentatie wordt gegeven door Gert de Jeu, een Alphense ondernemer die met de tijd is meegegaan en zijn onderneming nu geheel anders aanpakt en met succes. Gert vertelt een inspirerend verhaal en je ziet dat de winkeliers in de zaal meer dingen van hem aannemen dan van een afgevaardigde van een gemeente of branchevereniging. Ook Gert sluit af met een redelijk negatieve toonzetting jegens de politiek. De gespreksleider probeert zo goed mogelijk de algemene toon van de avond positief te houden en aan te sturen op het denken in kansen, maar dit lukt maar half. De geplande panel discussie aan het einde van de avond is helemaal geen discussie te noemen en wordt slechts gebruikt om een aantal oneliners en statements af te vuren op het panel, waarin Marcel Evers van CBW Mitex, wethouder Tseard Hoekstra, Gert de Jeu en Kees van Keeken, voorzitter van de Verenigde Ondernemingen Centrum Alphen (VOC) zitting hebben.

Wat viel ons op deze avond?
De algemene mindset van de aanwezige winkeliers. Er is grote onvrede jegens overheden en politiek en het lijkt erop dat deze onvrede er voor zorgt dat een positieve mindset bij de deelnemers bij voorbaat voor een groot deel in de kiem wordt gesmoord. Wellicht dat de opzet van de avond hier ook deels debet aan was. Een avond die als doel heeft positieve ondernemingslust aan te wakkeren en te laten doen denken in kansen moet in de basis al beginnen met een positieve aftrap van de avond en niet met het presenteren van droge onderzoeksresultaten door een ambtenaar. Deze avond moet inspireren. En er kwamen ook zeker inspirerende elementen terug, zeker in de presentatie van Marcel Evers en in het verhaal van Gert de Jeu.
Het mooiste voorbeeld dat deze avond werd gegeven is wat ons betreft het volgende filmpje:

 

17-04-2012
Gouda

Na de eerdere bijeenkomst in Alphen aan de Rijn zitten we een dag later bij De Goudse Verzekeringen in Gouda. Hier vond namelijk de volgende bijeenkomst van “Retail 2020: Het Nieuwe Winkelen.” plaats. Het was een race tegen de klok om op tijd te verschijnen, maar uiteindelijk hebben we het gehaald! Snel even een broodje gegeten (lekker!) en een kop soep gepakt (nog lekkerder!!) voordat de bijeenkomst van start zou gaan. De opkomst was fors te noemen en al snel werden er dan ook extra stoelen bijgezet zodat iedereen de bijeenkomst zittend bij kon wonen. Na een kort welkomstwoord van de Kamer van Koophandel was het de beurt aan Jacqueline Arnoldy van CBW-Mitex om “Retail 2020: Het Nieuwe Winkelen.” te presenteren. Buiten een klein ‘technisch mankement’ was het verder een even flitsende presentatie als de dag ervoor.
Na de pauze was het de beurt aan de heren Henk de Bas ( HEMA en Fixet) en Cok Versluis (Balinea) om de aanwezigen te vertellen over Het Nieuwe Winkelen in de praktijk. Wat doen ze online, hoe hebben ze zaken waar ze tegenaan zijn gelopen aangepakt et cetera. Omdat het twee ondernemers zijn met een geheel verschillende achtergrond (kleine detaillist vs ondernemer met een grote firma achter zich) was het een interessant verhaal.
Het officiële gedeelte van de avond eindigde ook hier met een paneldiscussie. De drie sprekers van vanavond, Jacqueline Arnoldy, Henk de Bas en Cok Versluis nemen deel in het panel. Een nuttig vraaggesprek begon over de mogelijkheden van het internet maar waar ook zaken als duurzaamheid en ‘handel over de grens’  aan bod kwamen. Een eervolle vermelding is er voor onze eigen Sebas, die ook nog een aantal rake opmerking wist te plaatsen!

Wat ons opviel op deze avond?

Tijdens de bijeenkomst in Alpen bleek dat de winkeliers in Gouda het zwaar hadden. De cijfers over de omzetdalingen in Gouda de laatste jaren logen er niet om. Zo’n bijeenkomst nodigt dan natuurlijk uit om je onvrede te uiten en je stem eens goed te laten horen. En met de herinneringen van de bijeenkomst in Alpen aan de Rijn in ons achterhoofd waren wij voorbereidt op een avond waar de frustraties niet altijd even makkelijk binnenshuis gehouden konden worden. Niets van dit alles! Heel de avond, inclusief borrel, was een avond van kansen en mogelijkheden en van het ontdekken wat het nieuwe winkelen nou eigenlijk is. Een uitstekende manier om je als winkelier bewust te worden van het aanbreken van een nieuw tijdperk en -ik quote – “een prima introductie om echt eens wat met internet te gaan doen”. Onze complimenten!

15-05-2012
Utrecht

De inschrijving was van tevoren vol waardoor de KVK uiteindelijk de bijeenkomst moest opschalen om toch aan iedereen plaats te bieden. Dit betekende dat er een goede opkomst was. Ik denk zo’n 80 man. Groter dan Alphen maar kleiner dan Gouda. De presentatie van CBW-Mitex werd dit keer weer gedaan door Marcel Evers die dat gewoon prima doet. Na een korte break werd er verder gegaan met de paneldiscussie. Die werd mijn inziens wat te rigide ingestoken door Gerard Weck, de dagvoorzitter van de KVK. Wat meer vrijheid bij de sprekers had denk ik tot meer waardevolle informatie geleid. De sprekers waren Annemiek Verstappen-Blinken (centrummanager Zeist/eigenaar sieradenwinkel en webshop), Edgar Nijdam (Edgar-N herenmode, Driebergen) Josman Lub & Bart Wijstra (Potten & Pannen), Marjolein van Alfen (Aya Living).  De nadruk in het gesprek lag erg op hoe de sprekers zich online begaven zonder echt de diepte in te gaan over hoe ze dat precies deden. Weinig concrete handvaten voor de detaillist dus.

Wat ons opviel aan deze avond

Het viel ons op dat er erg weinig echte detaillisten in de zaal zaten maar vooral mensen die te maken hebben met detaillisten. Zo zaten er bijvoorbeeld een 8tal studenten van TMO in de zaal, iemand die een online krant beheert, iemand die kassaregisters verkoopt etc etc. Hierdoor had de avond een andere sfeer dan de andere bijeenkomsten die we bijgewoond hebben. Het ging meer over globale trends en weinig over waar detaillisten mee worstelen en wat er nou nodig is om om te gaan met de veranderende retail omgeving.

29-05-2012
Breda

Vanuit Oosterhout zijn we natuurlijk zo in Breda dus ook deze bijeenkomst konden we niet aan ons voorbij laten gaan. Voordat ik in de auto stapte nog even snel de route bekeken en toen vielen mij twee dingen op. De locatie was Hospitality Mall Inspirium, op dat moment had ik nog geen idee wat het was, maar het klonk in ieder geval uitstekend. Het tweede puntje was de nabijgelegen Verbeetenstraat! “Long time no see!” ging er door me heen toen ik terug dacht aan het jaar fysiotherapie dat ik daar gevolgd heb. Vol goede moed dus naar Breda gereden en daar werd mijn positiviteit alleen maar groter. Inspirium is zeker inspirerend en misschien wel het voorbeeld van hoe het ook kan! Samenwerking, onderscheidend zijn, het leveren van kwaliteit, kennisdeling en beleving staan er allemaal in een hoog vaandel. Mooie inleidende presentatie op een perfecte locatie waardoor ik bijna over het hoofd zag dat er twee schermen opgesteld stonden met tweets van aanwezigen. Langzaamaan gaan we wel met onze tijd mee! 🙂 Door de inleiding en de wat langere CBW-Mitex presentatie (tijdens de presentatie was er volop interactie met de zaal) door Bert-Jan van der Stelt was de tijd – helaas – enigszins beperkt voor de paneldiscussie. Misschien was de discussie ook meer losgekomen als er geen gebruik werd gemaakt van stellingen maar van vragen vanuit de zaal.

Wat ons opviel aan deze avond

Uiteraard de locatie! Niet omdat het er nou zo mooi was of de koffie zo lekker, maar juist omdat ze bij Inspirium als geen ander snappen wat Het nieuwe winkelen nou eigenlijk inhoudt. Ze zijn daar constant bezig met beleving en de kracht van samenwerking en het collectief. Iets waarin ook wij heilig geloven en waar ik gelukkig nog het een en ander heb kunnen zeggen die avond. En van het zoeken naar mogelijkheden en kansen in een hoek waar je ze eigenlijk nooit hebt gezocht. Want wist jij dat elke winkel 25% van het winkeloppervlakte mag gebruiken voor food? Misschien is dat voor jou wel de nieuwe ingang om traffic te genereren!

06-06-2012
Tilburg

Ook Tilburg is om de hoek dus nadat we dinsdag al langs waren gegaan om voor een dichte deur te staan besloten we het woensdag maar opnieuw te proberen. Met geluk, want nu was er wel een bijeenkomst inclusief een volle zaal. Kijk, dat scheelt weer! Na een korte introductie vanuit de KvK begon Harry Bijl met de CBW-Mitex presentatie en ik moet zeggen dat het de beste presentatie is die ik tot nu toe bijgewoond heb. Ja, de prezi is hetzelfde, maar het verhaal was nu veel meer dan dat en de toevoegingen waren zeer nuttig! Wederom werd de kracht van samenwerking benoemd maar ik vond vooral zijn opmerking over Retail 0.0 heel sterk. We gaan weer terug naar af, terug naar de authenticiteit en de ambacht. Doe je dat niet dan val je niet op, zal je storytelling niet sterk zijn, wordt er dus niet over je gesproken en kan je traffic wel vergeten. Ook de uitweiding over de Primark was er een om rekening mee te houden. De opkomst van de discounter in Nederland blijkt een grote invloed op de markt te hebben. Elke Primark in Nederland haalt namelijk ongeveer 1% van de totale marktomzet binnen. En laat de schatting nou net zijn dat er aan het eind van het jaar 10 Primarks zullen zijn…

Wat ons opviel aan deze avond

Wat ons voornamelijk opviel was dat het kennisniveau van de sprekers deze avond behoorlijk hoog lag. Want ook de panelleden wisten allemaal uitstekend waar ze het over hadden. Met John van Luijtgaarden (Van Doornemalen Supermarkten), Jack van Lieshout (centrummanager Oss), Frans van Aerle (Fotografie, Ondernemers Federatie Tilburg (OFT)), Sandro Takke (Ordnas) en Harry Bijl heb je een panel dat wel degelijk van de hoed en de rand weet. Goede voorbeelden, uitermate informatief en een zaal vol gepassioneerde detaillisten die niets liever willen dan vooruit. Een uitstekende bijeenkomst!

12-06-2012
‘s-Hertogenbosch

Daar gaan we weer, deze keer is het de beurt aan ‘s-Hertogenbosch. De volgende bijeenkomst van Retail 2020: Het nieuwe winkelen is een feit. We konden bij de Kamer van Koophandel zelf op bezoek voor een nieuwe avond contacten opdoen, ideeën uitwisselen en luisteren naar mensen die al een paar stappen voorlopen op de grote groep. Anna Hulten verzorgde de presentatie van CBW-Mitex die, zoals altijd eigenlijk wel, de aanwezige winkeliers op het hart drukte dat er toch echt veranderingen plaatsvinden in retaillandschap en dat stilstand in deze tijd toch zeker achteruitgang is.

Wat ons opviel aan deze avond

Wat mij zeker heel erg opviel was het feit dat de focus deze avond niet leek te liggen bij het internet en online zijn. Waar tijdens andere bijeenkomsten alles in het teken leek te staan van online aanwezigheid, websites en webshops en waar het leek alsof dat de voorwaarden waren om mee te kunnen in Het nieuwe winkelen leek het nu echt terug te gaan naar waar het daadwerkelijk om draait. Ambacht en beleving kwamen dan ook geregeld langs. Misschien kwam dat wel door het panel waar Willem van der Berg (Haute Horlogerie) plaats had genomen. Een ware vakman die als geen ander begreep dat hij een omschakeling moest maken om te overleven. En iemand die dat ook daadwerkelijk heeft gedaan. Ik denk dat zijn verhaal een inspiratiebron voor velen kan – en misschien zelfs wel moet – zijn. Maar ook vanuit de zaal kwamen er een aantal rake opmerkingen binnen die lieten zien dat er genoeg ondernemers zijn die het wel snappen. Een knipbeurt bij de kapper gaat er niet om dat je haren geknipt worden. Er is bijna niemand die het echt leuk vind om geknipt te worden. Het gaat om (opnieuw) vertrouwen krijgen in jezelf, om je uiterlijk een boost te geven. Dus de focus van de kapper moet niet liggen bij het knippen an sich, maar de hulpvraag – zelfvertrouwen krijgen – van de klant. En daar moet de hele beleving van de knipbeurt dus op aangepast worden. Doe je dat goed – en dat geldt natuurlijk niet alleen voor de kappers maar voor elke branche – dan overleef je zeker. Ook in het steeds lastiger wordende klimaat.