Tony Hsieh: Delivering happiness to Downtown Las Vegas

CEO van Zappos Tony Hsieh heeft aangekondigd dat het Zappos hoofdkwartier in 2013 gaat verhuizen naar downtown Las Vegas. Niet vanwege kostenvoordelen, niet vanwege de betere faciliteiten, maar voor “the delivery of happiness.”

Als kind was hij instinctief al bezig met ondernemen. Zo runde hij een succesvol mail order bedrijfje vanuit huis dat buttons verkocht, maar leerde hij ook al snel dat niet alle ideeën zich automatisch vertalen tot successen. Tijdens zijn studieperiode runde hij samen met een studievriend een on campus pizzeria en betaalde hier zijn studie mee. Maar wat misschien nog wel belangrijker was is dat hij in deze periode leerde hoe belangrijk een gevoel van verbondenheid en geluk eigenlijk zijn. Toen hij samen met zijn studievriend na het afronden van zijn studie binnen gehaald werd door Oracle voor een goed startsalaris werd al snel duidelijk dat dit niet de weg was die Tony de rest van zijn leven wilde bewandelen. Het lag in de lijn der verwachtingen om na de studie een baan te nemen bij een bekend bedrijf met alle zekerheid en benefits van dien, maar Tony werd hier niet blij van. Al snel besloot hij samen met zijn studievriend ontslag te nemen bij Oracle om weer te gaan ondernemen. Deze move resulteerde uiteindelijk in het opstarten van Linkexchange, een internetbedrijf dat uiteindelijk voor $ 265 miljoen is verkocht aan Microsoft.

Met de verworven miljoenen startte Tony Hsieh een investeringsfonds voor internet startups, maar mede door de internetbubble verdampte een groot deel van het geld en uiteindelijk kwam hij er achter dat er voor hem meer voldoening zat in directe betrokkenheid bij een bedrijf. Zappos was in die tijd een worstelende startup die van maand naar maand leefde in de onzekerheid of er de volgende maand nog wel genoeg geld zou zijn. Mede door het geloof in de potentie van Zappos door alle founders en medewerkers en de injecties van Tony Hsieh`s prive kapitaal, groeide Zappos uit naar het bedrijf dat het nu is, een bedrijf met een miljardenomzet, maar belangrijker nog, een bedrijf waar bijna iedereen wel zou willen werken.

De filosofie achter Zappos is dat wanneer de bedrijfscultuur goed is, succes hieruit voort vloeit. Zo wordt er binnen Zappos grote waarde gehecht aan een aantal values, waarin klanten service, verandering, plezier, gekkigheid, groei en nederigheid belangrijke pijlers zijn. Zappos doet wat een traditioneel bedrijf ook zou kunnen doen, namelijk het verkopen van schoenen, maar het grootste verschil is dat Zappos geen traditioneel bedrijf is. Het is niet de missie van Tony Hsieh om door middel van kapitaal en arbeid winst te genereren, hij ziet het als zijn missie om geluk te verspreiden.

De aankondiging dat Zappos in 2013 gaat verhuizen naar down town Las Vegas heeft dan ook alles met deze missie te maken. Down town Las Vegas wordt door velen gezien als vergane glorie. Tegenwoordig is de strip the place to be in Vegas en heeft down town de naam minder veilig te zijn. Dit district heeft echter een grote dichtheid aan kunstenaars, artiesten en creatieve mensen. En dit is precies de omgeving waarbinnen Tony Hsieh Zappos graag ziet. Door de Zappos werknemers naar dit district te verhuizen verwacht Hsieh niet alleen een impuls te geven aan creatieve processen en interactie, maar ook verwacht hij dat Zappos veel terug kan geven aan down town Vegas en het gebied weer een nieuwe opleving kan bezorgen.

Voor een bedrijf dat gedreven is door cultuur is de omgeving een erg belangrijk element en het verhuizen van Zappos naar down town Vegas wordt door velen misschien gezien als een gewaagde stap, voor Tony Hsieh is het eigenlijk een hele logische.

 

Zoals je in onze recommended reading kunt terugzien staat daar het boek Delivering Happines van Tony Hsieh tussen. In het boek lees je meer over de Delivering Happiness filosofie van Tony Hsieh.
Hier vind je meer info over de Zappos cultuur