Van Idee naar Conversie gastcolleges

Wat: Workshop & Gastcollege
Hoe: inspirerend, activerend en praktische handvaten
Voor wie: Studenten, docenten, praktijkopleiders 

Direct meer informatie aanvragen

Er verandert veel in de retailwereld. Online en offline lopen steeds meer in elkaar over en steeds meer mensen worden zich ervan bewust dat deze ontwikkelingen veel impact hebben. Uit onze gesprekken met retailers, docenten, studenten en andere belanghebbenden in de retailwereld komt steeds naar voren dat er een grote behoefte is aan meer houvast om klaar te zijn voor de toekomst en op een flexibele manier mee te kunnen veranderen met deze dynamische omgeving.

Daarom ontwikkelden wij het model “Van Idee naar Conversie,” kortweg VINC genoemd. Dit model geeft de cyclus weer van hoe (online) ondernemingen toe werken naar de creatie van waarde en excellentie. Daarnaast biedt het model praktische houvast bij het vormgeven aan ideeën, producten en diensten anno nu. Op basis van dit model hebben we een programma ontwikkeld die als workshop of gastcollege gegeven worden aan belangengroepen en onderwijsinstellingen die te maken krijgen met de veranderende retail-omgeving.

Van Idee naar Conversie

Het model “van idee naar conversie”

VINC

Van Idee naar Conversie

Het model bestaat uit 4 hoofdelementen: (1) Idee, (2) Platform, (3) Traffic en (4) Conversie.

Dit model geeft de continue cyclus weer die (online) ondernemers hanteren wanneer ze toewerken naar excellentie van hun onderneming. Vanuit een idee ontstaan producten en diensten die vervolgens doorvertaald worden naar een online platform. Door traffic te genereren naar dit platform wordt er toegewerkt naar waardetoevoeging en conversie. Conversie is de som der delen en conversieanalyse zorgt voor waardevolle input om het oorspronkelijke idee verder te verbeteren en indien nodig bij te schaven. Op deze manier kan de online ondernemer toewerken naar excellentie in de online onderneming.

Module 1 “Idee & Product:”

Alles begint met een idee. Maar met een idee alleen ben je er nog niet. Een idee moet vertaald worden naar concrete producten of diensten. Hiermee wordt een solide basis gelegd die vervolgens doorvertaald kan worden naar het online platform. Onderwerpen die in deze module aan bod komen zijn onder andere: merk & branding, huisstijl, doelgroepselectie & segmentatie.

Module 2: “Platform”

Het platform is de plek waarop producten en diensten aangeboden en verkocht worden (bijvoorbeeld een website of webshop). Dit is dan ook de plek waar de potentiele klant besluit wel of niet over te gaan tot actie. Het platform moet voldoen aan een aantal voorwaarden om succesvol bezoekers om te zetten naar klanten. In deze module leert de deelnemer op wat voor manieren het product of idee vertaald kan worden naar een platform en hoe dit platform optimaal ingericht kan worden. Onderwerpen die in deze module aan bod komen zijn oa. gebruiksvriendelijkheid & navigatie, on site SEO, het AIDA-model en salesfunnels.

Module 3: “Traffic”

Zonder bezoekers verkoopt een winkel niets. Dit gaat natuurlijk ook op in de online wereld. Het doel is om op een gerichte manier bezoekers (traffic) naar het platform te trekken. Dit kan op verschillende manieren. In deze module leert de deelnemer op welke manieren je deze gerichte traffic kunt genereren en hoe je dit aanpakt. Onderwerpen die aan bod komen tijdens dit college gaan over de verschillende soorten van traffic (via zoekmachines, social media, referrals, betaald verkeer, direct verkeer) en hoe je op een gerichte manier aan deze traffic kunt komen.

Module 4: “Conversie”

Het uiteindelijke doel van een online onderneming of webshop is de creatie van waarde. Deze waarde ligt voor de een in het verkopen van producten of diensten, maar kan ook liggen in het verkrijgen van waardevolle informatie, emailadressen, enzovoorts. Het omzetten van bezoekers via een actie tot een van deze resultaten heet conversie en is de uiteindelijke som der delen van de gehele cyclus binnen het model “van idee naar conversie.” Conversie verbeteren doe je door meten, testen, optimaliseren en bijschaven. De resultaten uit deze analyses zorgen er vaak voor dat je oorspronkelijke idee, product of dienst bijgeschaaft of aangepast wordt, waardoor de cyclus rond is en je klaar bent voor de volgende ronde.

 

Geïnteresseerd in deze workshop? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie en prijzen!