Donderdag 26 april organiseerde We Are Media in Utrecht een workshop over online marketing en zakelijk social media gebruik. In samenwerking met Eiland8/Sophie’s werden zzp’ers en startende ondernemers uitgenodigd. Geïnteresseerden waren in grote getale afgekomen op de workshop en het paste allemaal maar net in de zaal. Met een beetje passen en meten vond uiteindelijk iedereen een plekje in de ruimte van Eiland8, het Eilandhart.
Voorafgaand aan de ontwikkeling van de workshop werd door middel van een online poll de behoefte van de doelgroep in kaart gebracht. Uit deze poll kwam onder andere naar voren dat er veel behoefte bestaat aan meer kennis over hoe je social media effectief in kan zetten ten behoeve van een eigen onderneming. Op de voet gevolgd door de behoefte om meer kennis op te doen over hoe je meer bezoekers naar een eigen website trekt en hoe je je eigen website effectiever inzet.
Gewapend met deze input werd er een lezing/workshop ontwikkeld vol nuttige informatie, tips en praktijkvoorbeelden. Het is natuurlijk lastig om in een tijdsbestek van 2 uur al je kennis over te dragen over bovenstaande onderwerpen. We zijn na de workshop dan ook tot de conclusie gekomen dat de losse onderdelen van de workshop ook prima een meerdaags- of afzonderlijk dagprogramma kunnen vormen. Gedurende de avond lag het tempo hoog en gezien de reacties van het publiek achteraf hebben we ons doel ruimschoots gehaald: het creëren van bewustzijn onder de deelnemers dat het mogelijk is veel meer te halen uit hun online kanalen. Wij kijken dan ook voldaan terug op deze avond waar toch behoorlijk wat voorbereiding in zat.
Bekijk hier een sfeerimpressie van de avond op video:
We vroegen de deelnemers achteraf of de workshop voldeed aan hun verwachtingen, een aantal reacties:
Ik had geen verwachtingen. Ondanks een pijnlijk achterwerk ben ik er erg positief over. Ik dacht veel van social media af te weten maar jullie bewijzen het tegendeel 🙂
Ik ging er open in, meer inspiratie gekregen, chappeau!
Erg optimistisch en positief! Top! Alleen hoe zorg je ervoor dat bedrijven die nog een meer traditionele bedrijfsvoering hebben, overstappen naar deze nieuwe manier van aquireren, PR/Marketing?
Had geen concrete verwachtingen. Er kwam heel veel info langs. Hopelijk blijven de punten die nu voor mij relevant zijn hangen.
Zeker, het heeft me wakker geschud en bij geleerd!
Ik heb veel nieuwe tools gehoord die ik morgen direct ga toepassen!
Verder ontvingen we ook erg veel kostbare feedback vanuit het publiek die we zeker mee zullen nemen in de workshops die nog komen gaan. Zo kregen we terug dat het tempo soms te hoog lag en dat de twee hoofdonderdelen van de workshop beter losgeknipt konden worden, omdat er in een korte tijd heel veel informatie werd gebracht. Verder hebben we meer inkijk gekregen over waar specifieke behoeften liggen op het gebied van online marketing en social media. Vooral met betrekking tot praktische toepassing en de integratie van nieuwe manieren van werken in “traditionele” bedrijven liggen er hier en daar nog veel vragen.
Via deze weg willen we alle deelnemers bedanken voor hun deelname en hun feedback! Houd ons blog in de gaten want binnenkort verschijnt hier een compilatiefilmpje dat de avond zelf is geschoten.
Tot slot nog een aantal links naar handige tools die ter sprake gekomen zijn tijdens de avond:
Online reclamecampagne checklist
Mocht je nog vragen, opmerkingen of reacties hebben naar aanleiding van deze workshop, post dan gerust een comment!
Geïnteresseerd in deelname aan een volgende workshop over online marketing & social media? Geef dan via dit formulier je voorkeuren aan!